825 - ره یافتگان از مسیحیت به تشیع
211 بازدید
موضوع: اخلاق و عرفان

   ره یافتگان از مسیحیت به تشیع

بسم الله النور

بسیارند اندیشه وران نامدار و متفکری که از مسیحیت به اسلام گرویده اند.اینان پس از مدتی تدبر و مطالعه در آموزه های اسلام آن را به عنوان دین رهایی بخش و عاقلانه و عاشقانه پذیرفته اند.دلایل آنها را در چند گزینه می توان خلاصه کرد: عقل ستیز بودن تثلیث مسیحی(سه خدا گرایی، سه اقنوم پرستی)، همراه بودن مسیحیت با سحر و کهانت و رازهای بسیار، عدم استناد محکم انجیل، پربودن کتاب مقدس از تناقضات و ابهامات و نسبت های ناروا به ائلیای الهی، میراث غنی عرفان حماسی اسلامی و فرار از رهبانیت سکولار مسیحی، قوت آموزه های کلامی اسلامی، عمق معنایی و عقلی سنت های اسلامی، اجتهاد (خصوصا اجازه اجتهاد روشمند شیعی به تمام متفکرین مسلمان)، غنای عقلی-عرفانی قرآن و سادگی آن، حقیقت روشن اسلام، ژرف نگری و تعادل و منطق دین وشیوه زندگی اسلامی، جامعیت احکام و عقاید دین اسلام، ممزوج بودن دین و سیاست در اسلام، زدگی ار روشهای مادیگرایانه و ارزشهای اومانیستی غربی، ماهیت جهان شمولی فلسفه اسلامی، سیره و اخلاق ناب محمدی(صلی الله علیه و آله وسلم)، شجاعت و فصاحت و خردورزی علوی(علیه السلام)، ایثار وفداکاری و حکمت حسینی(علیه السلام)، حکمت و مدیریت و ساست صادقانه امام خمینی(قدس سره الشریف)، ظلم ستیزی اسلام انقلابی مهدوی، پیروزی باور نکردنی انقلاب اسلامی ایران در برابر شرق و غرب کاملا مسلح و دارای امکانات وسیع، آگاه بخشی اسلام ناب و مبارزه با استحمار و استعمار و استثمار بشریت، جو معنوی و خالصانه اجتماعات دینی مسلمانان، مبارزه اسلام ناب با امپریالیسم رسانه ای و فرهنگی و نظامی، شیوه مباحثه آزادنه مسلمانان در عقاید دینی، دعوت به علم آموزی در اسلام و.... جالب است که این خصوصیات بیشتر در مذهب شیعه اثنی عشری یافت می شود و بسیاری از این مستبصرین به تشیع گرویده اند که در متن می اید. در این متن افرادی چون پروفسور حامد الگار آمریکایی و پروفسور روژه گارودی فرانسوی و کت استیونس (یوسف اسلام، خواننده شهیر انگلیسی) و هزاران اندیشمند دیگر مسلمان شده مورد بحث قرار نگرفته اند...

1 - پرفسور هانری کربن شرق شناس وفیلسوف و نویسنده مشهور فرانسوی(Henri Corbin)

پروفسور هانری کربن شرق شناس مشهور فرانسوی از جمله اروپائیانی است که در طی زندگی خود با حکمت شرقی آشنا شد، و به دنبال مطالعات و تحقیقات چند ساله خود به اسلام و ائمه اطهار(علیهم السلام) تمایل قلبی و یقین عینی و عقلانی پیدا کرد.وی پس از چندی که با حکمت اشراق سهروردی آشنا شد توجه ویژه ای به ایران شیعی پیدا نمود چنان که از غرب و هایدیگر و استاد خود لویی ماسینیون دور شد. هانری کربن در سال 1945 به ایران آمد و شاگرد علامه سید محمد حسین طباطبایی، فیلسوف صدرایی معاصر شد.

او به علت علاقه وافر خود به حکمت و عرفان ایرانی به تأسیس بخش ایرانشناسی فرانسه در مرکز انجمن ایران و فرانسه پرداخت، هدف وی از ایجاد چنین مرکزی انتقال میراث عرفانی ایرانی به تمام علاقه مندان در غرب بود، وی در طی سالهایی که در ایران به سر می برد با اندیشمندان شیعه به بحث و تبادل آراء و نظرات پرداخت و در 1324 هـ ش به دین مبین اسلام گرویده، شیعه اثنی عشری را پذیرفته و از جمله نجات یافتگان شد.

2 - استاد علی الشیخ: در سال 1964 میلادی در خانواده ای مسیحی از شاخۀ کاتولیک، در بغداد متولد شد و سالها بعد در اثر تحقیق و تتبع در اسلام به تشیع گروید.

وی هم اکنون دانشجوی رشتۀ دکترای فلسفه در قم است و در کنار آن به تدریس دررشته های مسیحیت، تاریخ ادیان، فلسفه و روش تحقیق در دانشگاه های متعددی مانند: مدرسه امام خمینی و جامعة آل البیت مشغول می باشد.

علی الشیخ سخنرانی های فراوانی در دانشگاه ها مانند دانشگاه تهران و اصفهان و مساجد و حسنینیه ها و مصاحبه های زندۀ تلویزیونی داشته است وهبة السماء که به فارسی نیز ترجمه و به نام هدیۀ آسمانی منتشر شده لاهوت المسیح فی المسیحیة و الاسلام، الصحیح من انجیل المسیح، تاریخ فلسفه غرب از قرون وسطی به بعد از جمله آثار وی است.

این استاد رهیافته ادامه می دهد:

در سال1374 به حوزه آمدم هم اکنون در مدرسة امام خمینی (ره ) مشغول تدریس تاریخ فلسفه ی غرب، ادیان و فلسفه می باشم

دیگرتالیفم « الصحیح فی انجیل المسیح» است که امسال چاپ گردید. کتاب بزرگی به نام « المسیحیه فی المیزان » دارم که ان شاء الله پس از پایان نامه به اتمام می رسانم. پایان نامه ام نیز در رشته ی فلسفه و کلام است و « حقیقه المسیح (ع) » نام دارد. این مجموعه شامل بحث مقارنه می باشد که تقریبا تمام شده است.

3 - شهید ادواردو آنیلی:

ادواردو آنیلی" (Edoardo Agnelli) در 6 ژوئن 1954 درنیویورک به دنیا آمد. پدرش سناتور" جیووانی آنیلی" ثروتمندترین مرد ایتالیا و مالک کارخانجات اتومبیل سازی فیات، فراری، لامبورگینی، لانچیا

میزان ثروت ونفوذ خانواده آنیلی به حدی است که رسانه های ایتالیا از آنها به عنوان خاندان پادشاهی ایتالیا نام می برند.

ادواردو تحصیلات مقدماتی را در ایتالیا طی کرد و بعد به کالج آتلانتیک درانگلستان رفت و پس از آن در رشته ادیان وفلسفه شرق از دانشگاه پرینستون ایالات متحده با اخذ درجه دکتری فارغ التحصیل شد.

ادواردو اواردو آنیلی ایتالیائی زمانی که قرآن را در میان کتابهای کتابخانه می بیند، کنجکاو می شود و پس از خواندن آن می گوید: احساس می کنم این کلمات، کلمات انسانی و بشری نیست و کلمات حق و نورانی است.

ادواردو قبل از انقلاب مسلمان شده و پس از شیعه شدنش اسمش را به مهدی تغییر داد.

او چند نوبت به ایران سفر کرده و با حضرت امام (رحمه الله علیه )، حضرت آیت الله خامنه ای وآقای هاشمی رفسنجانی دیدار نموده و به زیارت حضرت امام رضا(علیه السلام) هم نایل آمده بود.

نکاتی از زندگی اداواردو آنیلی: ادواردو به خاطر اسلام آوردنش از طرف خانواده اش بسیار تحت فشار بود به او می گفتند تو دیوانه شده ای و او را می برند و در یک تیمارستان در بین ایتالیا و سوییس بستری می کنند. خودش می گفت که پزشک های آن مرکز هم همه صهیونیست بودند و از این بابت خیلی نگران بود. در آن جا هم به شدت تحت فشار بود. آنجا می بستندش و او فرار می کند، از آن جا می آید ایران و مدتی در ایران می ماند.

بوسه امام بر پیشانی ادواردو

در یکی از سفرهایی که به ایران آمده بود، با امام هم دیداری داشت و گفت که امام در آن دیدار پیشانی او را بوسیده!

ادواردو همواره به دنبال این بود که دوستان و بستگانش را با اسلام آشنا کند در یکی از سفرهایش به ایران یکی از دوستانش را با خودش آورده بود و به من گفت که او را تا مرز اسلام آورده ام، جالب است که آن دوستش هم پسر سلطان شراب ایتالیا بود که بعد از بحث هایی او هم اسلام آورد و مسلمان شد یعنی اینکه فرزند بزرگ ترین تولید کننده و صادر کنندهِ شراب ایتالیا از طریق ادواردو مسلمان شد. الان او هم زنده است و در ایتالیا منزوی است و در یک آپارتمان در شهر رم زندگی می کند.

برای اولین بار که به مشهد رفته بود به او گفتم که چون اولین بار است که به زیارت می روی هر آرزویی داشته باشی برآورده می شود. وقتی برگشت از او پرسیدم که از امام رضا چه خواستی گفت از او خواستم که قلب پدرم را نسبت به من مهربان کند گفتم دیگر چه خواستی؟ گفت هیچی! گفتم چرا؟ گفت: چون سرش خیلی شلوغ بود، خیلی ها بودند که از او چیزهایی می خواستند.

یکی از بچه های انجمن اسلامی دانشجویان ایتالیا تعریف می کرد که در آن شرایطی که منافقین در ایتالیا فعالیت داشتند، ما درگیری هایی با آنها پیدا کردیم و پلیس هم ما را دستگیر کرد ولی بعد از چند وقت وکیلی آمد و مارا آزاد کرد، بعد ما فهمیدیم که آن وکیل را ادواردو فرستاده بود. به هر حال هر کاری که از دستش بر می آمد برای حمایت از انقلاب و اسلام انجام می داد.

صهیونیستها با به شهادت رساندن ادواردو هم موجب شدند بخشی از ثروت عظیم پدر به دست یک مسلمان نیفتد و هم با توجه به وضعیت وارثین، نیمی از سهم ادواردو نصیب فرزندان یهودی خواهرش شود.

4 - فلورز(از کشیش های بلند مرتبه مسیحی)

این مرد بزرگ که دین اسلام و مذهب شیعه را پذیرفته است می گوید: عاملی که مرا به ترک دین غربی خودم یعنی ارتدوکس و پذیرفتن یک دین شرقی یعنی اسلام فراخواند، زاییده عواطف و احساسات نبوده بلکه نتیجه مراجعات تفصیلی، تفکر عمیق و اجابت نیایش ها و مطالباتم از جانب خداوند بوده است.من از آن دست جوانانی که در آرزوها و عوالم خیالات و اوهام زندگی می کنند نبوده ام بلکه با گذراندن دنیایی از تجربه به سن کهولت رسیده ام و بعد از انتصابم به مقام کشیشی مشاغل مربوط به کلیسا را رها کرده و وقتم را به مراجعه بیماران و معالجه ایشان گذراندم و در این دوره هم فرصتی برای وقوف بر اعمال فرقه ارتودوکس و سایر فرقه ها داشتم که با کمال تاسف غیر از ریا و عقاید خرافی محض چیزی ندیدم.

بنابراین، توسعه دین اسلام و صحت طبیعی و واقعی روش مسلمانان اثر نهائی خود را برای تصمیم جازم من بر پذیرفتن این دین گذاشت و من مصمم شدم که تمام عاداتم به دین مسیحیت غربی را قطع کنم و اکنون تنها هدفی که در زندگی مرا به خود متوجه کرده است، توفیق یافتن بر خدمت رسانی در راه خداوند یکتا که مرا به ایمان موفق کرد بوده،و آرزویم سعی وافر در راه اسلام و مسلمانان به کمک الهی است.مرا خدمت گزاری کوچک در راه هدف پاک و بلند برادری انسان ها در سایه ایمان به خداوند تعالی و در خدمت بشریت و زندگی اجتماعی بودن، به حساب آورید. من اینجا اعلام می کنم که در این کارم هیچ اکراهی و یا نفوذی و یا فشار خارجی وجود نداشته و این تصمیم در کمال آزادی و اراده شخصی من بوده است.او قبل از این که به اسلام بپیوندد کشیش بوده است و پس از گرویدن به اسلام کتابی نگاشته و به رئیس سازمان شیعه امامیه در لندن جناب سید مهدی خراسانی ارسال می دارد.

5 - آنتونیو دو ژزو یا علی قلی جدیدالاسلام (کشیش و مستشرق و میسیونر بزرگ پرتغالی الاصل)

نام آنتونیو دو ژزو کشیش پرتغالی الاصل(نیمه دوم قرن هفدهم و نیمه اول قرن هیجدهم میلادی) وعلاقه مند به فرهنگ شرقی، هر چند در زمره مستشرقان رسمی ثبت نشده است، ولی وی شرق شناسی بود که در عین علاقه به مسائل مربوط به شرق، به قصد تبلیغ دین مسیح به ایران آمد و پس از مدتی به اسلام گروید و به علی قلی جدیدالاسلام تغییر نام داد.او کتاب هایی در رد مسیحیت نوشت و از اعتقادات شیعی دفاع نمود.وی کتاب هدایه الضالین و تقویه المؤمنین را درتبیین اعتقادات شیعی نوشت و در چهار بخش تنظیم کرد:

1ـ رد اصول دین مسیحیت و اثبات اصول اسلام

2ـ رد فروع دین نصارا و اثبات فروع اسلام

3ـ اثبات پیامبری و خاتمیت

4ـ اثبات امامت و مهدویت

6 - دکتر شمس الدین واسیلینوف زبان شناس و نویسنده و مترجم بلغارستانی

دکتر شمس الدین واسیلینوف در سال 1962 در شهر صوفیا پایتخت بلغارستان به دنیا آمد و در سال 1989 از دانشگاه صوفیا در رشته زبان عربی در مقطع فوق لیسانس فارغ التحصیل شده سپس در دانشگاه صوفیا و دانشسرای عالی اسلامی به مدت 10 سال مشغول به تدریس زبان عربی گردید و از سال 1999 میلادی در دانشگاه مرمره استانبول در رشته تصوف و عرفان در مقطع دکتری به تحصیلات ادامه داد.

در سال 1992 مؤسسه خیریه مولانا جلال الدین رومی را با هدف نشر فرهنگ اسلامی به ویژه عرفان اسلامی و گفتگوی بین اسلام و دیگر ادیان تأسیس کرد و در زمینه ترجمه کتب اسلامی تاکنون صحیفه سجادیه، دعای کمیل علی (علیه السلام) و تاریخ فلسفه هانری کربن را به زبان بلغاری به اتمام رساند و نیز ترجمه قرآن کریم به زبان بلغاری را تصحیح نمود.

وی به زبانهای عربی، فارسی، ترکی، انگلیسی، فرانسوی، اسپانیولی، روسی و بلغاری آشنایی و تسلط دارد.او از کودکی به مسائل دینی همت گماشت و در حین تحصیل در دانشگاه صوفیه مطالعه قرآن کریم را آغاز کرد و این امر تا مدت سه سال ادامه داشت تا اینکه در سال 1989 به دین مبین اسلام مشرف شد و به یقین کامل رسید.وی خود در این باره می گوید: یقین دارم که عنایت پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) در پیدایش این اعتقاد در من مؤثر بود.معتقدم که میراث اسلامی غنی و گرانبهاست و این گنجی بزرگ است و بر ماست که از آنها درس بگیریم و اسرار پنهان آنها را کشف کنیم.

7 - دکتر سباستیان بک(عبدالله بک) از شرق شناسان مشهور آلمانی

سباستیان بک فرزند یوهان بک از خاورشناسان مشهور آلمانی و متخصص در زبان و ادبیات فارسی و ترکی بوده که در باویر آلمان متولد شده و پس از 63 سال عمر در برلین به درود زندگی گفته است.وی از خاورشناسانی است که به آیین مترقی اسلام گرویده و نام عبدالله بر خود نهاده است.تحصیلات خود را در دانشگاه برلین در رشته فقه اللغه فارسی، ترکی، عربی، چینی و تبتی به اتمام رسانده و ادبیات مشرق زمین در زبان های مختلف را مطالعه کرده است.

وی دوباره به ترکیه سفر کرده و چند سال در آنجا به مطالعه ادبیات ترک پرداخته و پس از آن به ایران آمده و چند ماهی هم در اینجا به مطالعه زبان و ادبیات فارسی مشغول بوده و سپس به آلمان بازگشتته و در وزارت خارجه به سمت مترجم زبان های فارسی و ترکی و نیز به سمت متخصص در امور مربوط به دول اسلامی اشتغال یافته است.

او پنج سال هم به افغانستان مآمور شده و به عنوانمترجم سفارت آلمان در کابل گذرانده و هفت سال هم به عنوان پروفسور زبان های فارسی و دیگر زبان های شرقی در دانشگاه برلین تدریس کرده است.

این دانشمند فارسی را به روانی و بدون لهجه صحبت می کرد و با تغییر دادن خط فارسی جداً مخالف بوده.در سال 1311هـ.ش سخنرانی جالبی در دانشگاه ادبیات تهران ایراد کرد و اظهار داشت که خط فارسی یک توع از صتایع ظریفه اشت و نباید تغییر داده شود.سخنرانی او در این موضوع به حدی جالب توجه بود که عموم حاضران در مجلس را به حیرت انداخت و همگی برای چنین سخنرانی ابراز احساسات کردند.

8 - علی استفان پیبر گردشگر محقق اتریشی

استفان پیبر جوان 19 ساله اتریشی که برای یک سفر 25 روزه تفریحی به ایران سفر کرده، در جریان این سفر و براساس علاقه قبلی خود به دین مبین اسلام مشرف شد.استفان که اکنون نام علی را برای خود برگزیده است، روز چهارشنبه در گفت وگو باخبرنگار ایرنا، گفت: در 13 سالگی با دیدن یک خواب دچار تحولی درونی شده و به مطالعه و بررسی ادیان مختلف الهی علاقه مند شده است.وی افزود: در همین ارتباط با مطالعه کتب های موجود در اتریش در زمینه دین اسلام و همچنین مطالعه قرآن که به زبان آلمانی ترجمه شده، به دین اسلام با توجه به ویژگیها و شرایط آن علاقه شدیدی پیدا کردم.

این گردشگر تازه مسلمان شده سپس اظهار داشت: شش سال به بررسی و مطالعه ادیان مختلف الهی پرداختم و در نهایت دین اسلام را به عنوان کاملترین و برترین دین الهی و آسمانی دریافتم.وی در خصوص میزان شناخت خود از دین اسلام گفت: براساس مطالعاتی که دراین زمینه داشتم، اسلام را دینی با ویژگی ها و مشخصات منحصربفردی می دانم که برابری، برادری، مساوات، عدالت و حق و حقیقت از جمله مشخصه های اصلی این دین الهی است.به گفته علی استفان، دین اسلام به عنوان دین برتر از سوی عیسی(ع) به پیروان خود بشارت داده شده و این نشانه برتری و کامل بودن این دین نسبت به سایر ادیان است.

وی افزود: حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) پایه گذار دین اسلام است و انسانی مهربان، امین و حامی محرومان و مظلومان بوده است. وی که در طول سفر خود به شهرهای مشهد و قم سفر کرده و با یکی از مراجع تقلید نیز دیداری داشته است، گفت: شهرهای مذهبی دارای ویژگیهای خاصی هستند به ویژه در صحن مرقد مطهر امام رضا(ع)، انسان دنیا را فراموش کرده و شور و شوق عجیبی به انسان دست می دهد. این گردشگر اتریشی علت انتخاب نام علی برای خود را، شناخت از امام اول شیعیان با توجه به مطالعاتی که داشته عنوان کرد و افزود: از نظر من امام علی(ع) شخصیتی عادل، عالم، باتقوی و رئوف بوده که فرزندان بزرگ و مهربانی داشته است.علی استفان گفت: من در تشرف به دین اسلام راه صحیح را انتخاب کرده ام و هیچگاه از این انتخاب پشیمان نخواهم شد.

وی ادامه داد: اسلام از نظر من دین دارای وحی و الهی است و دینی با ارزش، بخشنده و بزرگ است، چراکه هر مسلمان چه سیاه، سفید، هندو و با هر فرقه ای از نظر اسلام دارای ارزش است و اسلام کسی را بر کسی برتر نمی داند مگر در داشتن دین و عدالت.وی اظهار داشت: اسلام دینی جامع و اجتماعی است و در این دین بیشتر شاهد کارهای اجتماعی و مشارکتی هستیم. علی استفان در پایان با بیان اینکه علاقه زیادی برای تشرف به مکه و زیارت خانه خدا دارد، اظهار امیدواری کرد که در آینده زمینه برای زندگی و حضور بیشتر در کشور ایران برایش فراهم شود.وی در این گفت وگو با آشنایی اندکی که با زبان فارسی و عربی پیدا کرده است، با لهجه ای شیرین شهادتین را خواند.

9 - خولیو سزار مارتین (خبرنگار اروگوئه ای روزنامه ال ناسیونال)

خبرنگار روزنامه ال ناسیونال اروگوئه که سال گذشته برای پوشش مراسم ارتحال امام به تهران سفر کرده بود، به دین مبین اسلام مشرف گردید. آقای خولیو سزار مارتین خبرنگار اروگوئه ای روزنامه ال ناسیونال، تحت تأثیر جو معنوی مراسم سالگرد امام خمینی (ره) به اسلام علاقمند شد.وی سپس با سفر به شهر مقدس قم و مطالعه بیشتر به دین مبین اسلام مشرف گردید. مارتین پس از بازگشت به اروگوئه، با ارسال نامه ای به وزارت امور خارجه کشورمان این تشرف را رسماً اعلام کرد.

منبع: خبرگزاری اخبار شیعیان

10 - لطفا خودتون رو معرفی کنید و یک مقدار از خودتون برامون صحبت کنین.

اسم من فاطمه هست. البته قبلا اسمم جولیا بود. من 23 سال دارم مسلمان و متأهل هستم.

آیا پس از اسلام آوردن شیعه شدید یا سنی؟ چرا؟

من شیعه شدم. در منطقه ای زندگی میکنم که اکثر مسلمان ها شیعه هستند. وقتی که به دبیرستان میرفتم یک دوست سنی داشتم که باهم مثل خواهر بودیم. بعد از دیپلم وقتی که من شیعه شدم، دوستم من را به خانوادش معرفی کرد و از آنجا بود که من بیشتر در مورد مذهب سنی اطلاعات پیدا کردم. الحمدلله من اساتید بزرگی داشتم که وقتی در مورد مسائل مذهب شیعه سوالاتی برایم پیش میومد آنها به من خیلی کمک میکردن. بعد از مدتی اون دوست سنی ام هم جواب سوالات خود را گرفت و شیعه شد، و الان یک شیعه واقعی هست.

کتاب مقدس قرآن بهترین دلیل و شاهد برای پیروی از مکتب اهل بیت هست. میدونید که قبلا من مسیحی بودم، دینی که پر از نکات ضد و نقیض است. با این وجود، من اگه میخواستم دینم را عوض کنم، تنها دینی را انتخاب میکردم که کامل و بی عیب و نقص باشه، و اون دینی غیر از اسلام شیعی نبود.

 در صحیح بخاری، اونقدر تناقضات وجود داره که من نمیتونم بفهمم که چطور ممکنه یک آدم عاقل از اون پیروی کنه.

11 - داوود از کشور کنگو بخش بین الملل خبرگزاری آینده روشن در گفت و گویی با وی به سیر شیعه شدن وی پرداخته است که در زیر می خوانید.

بنده قبلاً اهل تسنن بودم؛ بعد شیعه شدم. تقریباً پنج سال در مدرسۀ اهل تسنن درس خواندم.

بعد از این که از طریق دوستتان با اسلام آشنا شدید، آیا مطالعات خاصی دربارۀ دین اسلام داشتید و یا کتاب خاصی خواندید؟

وقتی سنی بودم فقط قرآن و بعضی کتاب های حدیث را می خواندم اما قبل از آن که شیعه شوم کتابی از یکی از علمای شیعهُ ساکن قم به نام سید مجتبی موسوی لاری خواندم به نام مساله ای از امامت. از این کتاب فهمیدم که بعد از وفات پیامبر چه مشکلی پیش آمد و چرا عده ای شیعه شدند و عده ای سنی و بعد شیعه شدم.

با توجه به کتابی که از طریق دوستتان در مذهب شیعه خواندید چه ویژگی هایی دیدید که شیعه شدید؟

وقتی شیعه شدم فهمیدم که اهل بیت مقام والایی دارند. اهل تسنن بیش تر دربارۀ اصحاب پیامبر صحبت می کردند اما دربارۀ اهل بیت پیامبر زیاد حرف نمی زدند؛ لذا در کشور ما سنی ها نمی دانند که اهل بیت پیامبر یا فرزندان پیامبر چه کسانی هستند چون با تاریخ پیامبر و اهل بیت آن حضرت آشنا نیستند؛ لذا وقتی شیعه شدم خیلی خوش حال بودم که اهل بیت و سیرۀ پیامبر را شناختم. از دیگر ویژگی ها این بود که شیعیان خیلی بیش تر از سنی ها تلاش می کنند خصوصاً در کشور خودمان این را دیدم؛ اما بعضی سنی ها نمی خواهند که به دیگران درس بدهند؛ نمی خواهند که زبان عربی یا قرآن را یاد بگیرید و می خواهند که مخصوص چند نفر باشد اما شیعیان دوست دارند که علوم دینی برای همه باشد و همه آن را یاد بگیرند.

12 - استاد ادریس الحسینی، در کتاب خود «لقد شیعنی الحسین (بی شک حسین مرا شیعه گردانید)» می گوید: یک روز، یکی از نزدیکانم از من پرسید: چه باعث شد که تشیع را انتخاب کنی؟ گفتم: آن کس، جدم حسین علیه السلام بود و ضایعه ناگوار شهادتش در روز عاشورا. گفت: چگونه؟ گفتم: هر گاه به یاد صحنه های دردناک آن روز می افتم، نمی توانم آن اعمال فجیع را نتیجه اندیشه های سالم و هدایت یافته بدانم و خون های پاک اهل بیت علیه السلام را که بر ریگ های بیابان کربلا روان گردید، همچون جریان آب های معمولی بپندارم. آن خون، خون بهترین و شریف ترین کسی بود که پیامبر صلی الله علیه وآله بارها درباره اش به مردم سفارش کرده بود...و چنین کسی نمی توانست بر باطل باشد و کشندگان او بر حق.