49 - تاریخ قطعی ظهور امام زمان روحی و أرواح العالمین لتراب مقدمه الفداء !!!.
514 بازدید
موضوع: اخلاق و عرفان

 

   مطالبی در باره  تعیین وقت ظهور حضرت بفیّة الله الاعظم عجّل الله تعالی فرجه الشّریف.


ابتدائا این مطلب را به خاطر بسپارید که خدای متعال ، علم چند چیز را  از دانش بشر ، دور و پنهان نگهداشته و احدی از آن اطلاع ندارد.

1 - وقوع روز قیامت  و تاریخ  دقیق آن که در آیات مکرّر قرآن کریم ، علم آن را به خود اختصاص داده است« إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَيُنَزِّلُ الْغَيْثَ .    يقيناً خداست كه دانش  قيامت (  تاریخ وقوع قطعی آن)  فقط نزد اوست  و [تنها او] باران را نازل مى‏كند ،

2 -  وَيَعْلَمُ مَا فِي الْأَرْحَامِ ۖ. و [اوضاع و احوال و ریزه کاری های کیفیت بوجود آمدن و بزرگ شدن ] آنچه را در رحم‏هاست ( از نظر سرنوشت طول عمر و سعادت و شقاوت ) او می ‏داند 

3 -  وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ مَاذَا تَكْسِبُ غَدًا ۖ . و هيچ‏كس نمى‏داند فردا چه چيزى [ برایش از خير و شر] پیش خواهد آمد ( و یا  خود او چه  به دست مى‏آورد )،

4 - وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ بِأَيِّ أَرْضٍ تَمُوتُ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ ﴿٣٤﴾   و هيچ‏كس نمى‏داند در چه سرزمينى مى‏ميرد ؛ بى‏ترديد خدا دانا و آگاه است .«34»

5 -  تاریخ قطعی ظهور امام زمان  صلوات الله و سلامه علیه. که علمش مخصوص خدا و سرّی از اسرار اوست.

در این یاد داشت بررسی و  تحقیق  ما  بصورت فشرده و فهرست وار ، فقط در مورد اخیر است و طالبین تفصیل اسناد و مدارک اخبار و روایات مندرج در آن را به کتاب دو جلدی « سیمای جهان در عصر امام زمان(عج) » تألیف اینجانب که مسجد مقدس جمکران چاپ می کند ، مراجعه نمایند و از خیلی اسرار و نکات جالب در این موضوع را  از آن کتاب به دست آورند.  حال چند سؤال.

1 - آیا برای ظهور آن حضرت وقتی تعیین شده است؟.  2 - آیا خود امام زمان (عج) از وقت ظهور ش اطلاع دارد .    3 -   آیا با در نظر گرفتن احادیث وارده در این مورد  ، می شود وقتی تعیین نمود؟.

پاسخ  . سؤال اول  ،  « یسئلونک عن السّاعة (اعراف 186و نازعات42)  و فهل ینظرون الاّالسّاعة( قتال: 18) . و عنده علم السّاعة ( لقمان 34 و زخرف 61) . و واقتربت السّاعة قمر1) . و مایدریک لعلّ السّاعة قریب ( احزاب 63) و  یستعجل بها ( شوری  17- )و انّ الّذین یمارون فی السّاعة لفی ضلال بعید ( شوری 18) دسته ای از روایات ، این آیات را  درباره امام مهدی علیه السلام ، تأویل و معنا کرده اند( بحارالانوار:  ج 53  ص 1 باب 25 ح 1 ). فرمود او «  ساعتی » است  که خداوند در قرآن فرموده : از تو از وقت ساعت می پرسند بگو علم او نزد خداست ( اعراف 186 ، مختصر بصائرالدرجات: ص 179 ، بحار:53/ 1 -3 ب 25). چون علم السّاعة را فقط خدا می داند پس علم ظهور هم مخصوص خداست. به چند روایت در این مورد توجه نمائید.

1 - فضیل گوید:  به امام باقر علیه السلام گفتم: « جعلت فداک فمتی یکون ذالک؟ قال: أما انّه لم یوقّت لنا فیه وقت ... فدایت شوم   این قضیه ( ظهور ) کی پیش خواهد آمد ؟ فرمود: آگاه باش ( در این مورد) برای ما وقتی تعیین نشده است ...(  سیمای جهان : ج 1 ص 260 از بحار: 52 / 185 ب 25 ح 9 و مدارک دیگر.

2 -  خود امام زمان علیه السّلام در توقیع مبارک صادره به اسحاق بن یعقوب فرمود: و ظهور فرج ، علم این امر تحقیقا برای خداست و « کذب الوقّاتون» وقت گذاران دروغ می گویند . ( سیمای جهان : ج 1 ص262 ).

3 -  از امام باقر علیه السلام سؤال کردند آیا برای این امر (ظهور) وقتی هست؟ سه بار فرمود: « کذب الوقّّاتون » .

4 - امام صادق علیه السلام فرمود: ما اهل  بیتی نیستیم که (برای فرج) تعیین وقت نمائیم در حالی که پیمبر فرمود: « کذب الوقّاتون»  سیمای جهان : ج 1 ص262 از چندین مدرک .

5 - مهزم اسدی از آن حضرت سؤال نمود ، این امری که ما انتظار می کشیم ، کی خواهد شد ؟! فرمود کذب الوقّاتون و هلک المستعجلون...(  سیمای جهان : ج 1 ص 262).

6 - باز فرمود: « کذب الموقّتون ، ماوقّتنا فیما مضی ولا نوقّت فی المستقبل وقت گذاران دروغ گفتند ، ما نه در گذشته و نه  در آینده وقت نمی گذاریم » (سیمای جهان : ج 1 ص 263 از مصادر متعدد).

7 - امام صادق علیه السلام فرمود: « من وقّت لمهدیّنا فقد شارک الله فی علمه وادّعی انّه ظهر علی سرّه  ، هرکس برای مهدی ما وقت گذارد بتحقیق در علم خدا مشارکت کرده و ادعا نموده که به سرّ خدا دست پیدا کرده است » ( سیمای جهان : ج 1 ص 263 از بحار و یوم الخلاص / 142).

8 _ از امیرمؤمنان علیه السلام از وقت خروج دجّال ( که نزدیک ظهور مهدی (عج) خواهد بود ) سؤال کردند فرمود: « أقعد والله ماالمسئول بأعلم من السّائل» بنشین بخدا سؤال شونده از ُسؤال کننده اعلم نیست ....(سیمای جهان : ج 1 ص 259  از چندین سند).

روایات در این مورد فراوان است که همه آنها از وقت گذاران ظهور ( بیزاری نموده و ) تکذیب کرده اند محصوصا در مفاد روایت 7 و 8 دقت نمائید که چگونه توبیخ نموده و در علم خدا شریک نموده اند.  این مطلب را به خاطر بسپارید تا به نتیجه گیری برسیم.

امّا پاسخ پرسش دوم که آیا امام (ع) خودش وقت ظهور را می داند یانه؟ در این باره آنچه از جمع بندی روایات مربوطه استفاده می شود آن حضرت وقت دقیق ظهور را نمی داند چون امامان قبل و خود حضرت در مقابل ُسؤال کنندگان اظهار بی اطلاعی نموده اند ولی از علائم نزدیک ظهور ، خبر داده اند علاوه بر آن .

1 -  أمام صادق  علیه السلّام در تفسیر آیه « فاذا نقر فی النّاقور» فرمود: هروقت خداوند اراده کند اظهار امر او را در قلب او بیاندازذ و ظهور می کند . (سیمای جهان : ج 1 ص 439 از اصول کافی 1 ص 385ح 30/912، معجم أحادیث الامام المهدی : 5 / 570 ح 1970 و چندین مدرک دیگر).

2  -  امام صادق علیه السّلاماز پدران از رسول خدا (ص) ...وفتی که زمان خروجش رسید ، شمشیر غلاف شده ای دارد ، او را صدا می زند به پا خیز ای ولیّ خدا و بکش دشمنان خدا را . (سیمای جهان : ج 1 ص 440 از مسانید متعدد).

3 - از امام جواد علیه السلام از رسول خدا صلوات الله علیهما فرمود: پرچمی دارد که هنگام خروج  ، آن پرچم باز می شود و خداوند آن را به نطق می آورد و اورا صدا می زند « ای ولیّ خدا خروج کن و بکش دشمنان خدا را و شمشیری در غلاف دارد آن هم  از غلاف بیرون آید و همانطور صدا می زند خروج کن ای ولیّ خدا دیگر نشستن برای تو روانیست...(سیمای جهان : ج 1 ص 440 و  441). پس آن حضرت با شنیدن صدای آنها اجازه ظهورش را می داند.

اما جواب سؤال سوم، با دقت در مفاد روایات زیاد که در این موارد آمده ، می دانیم تعیین قطعی وقت ظهور امکان پذیر نیست ولی علائم حتمیّه و غیر حتمیّه هست که  امام علیه السّلام با علم به آنها نزدیک شدن ظهورش را می داند که بعضی از آن علائم در روایات ذکر گردیده  و هنوز هیچیک از آنها پیش نیامده است .

خلاصه جواب سؤال ها این است تعیین وقت کنندگان دروغگو و در علم خاص خدا شریک می شوند و امام خودهم وقت دقیق ظهور را نمی داند وگرنه در صورت دور بودن وقت ظهور ،دعا برای فرج معنا ندارد چون علم حتمی قابل تغییر نیست و اگر نزدیک است باز دعا بی مورد و عبث خواهد بود .

در خاتمه از وعّاظ محترم و مبلّغین بزرگوار و مدّاحان و خدمتگذاران عزیز استدعا دارد هیچ وقت برای مردم تعیین وقت نکنید، این هفته یا امسال یا چند سال بعد را ، نوید ندهید ، چون این مسئله بیرون از علم و دانش ما هاست  و این امید دادن ها و محقق نشدن ها ، عده ای را بدبین و یا از دین خارج  می کند.

 ممکن است  ظهور همین هفته یا امسال یا سال بعد یا اصلا هزار سال دیگر باشد نمی دانیم فقط وظیفه ما، تشویق به دعا برتعجیل فرج و انتظار کشیدن ظهور که ثوابش مساوی است با ثواب جهاد در راه خدا بارسول خدا وثواب های فراوان دیگر که از معصومین در این باره ، وارد شده است.  و برای  اینکه  مسئله اعتقادیست ، خواهشمند است ، عاشقان آن حجّت الهی و یوسف زهراء سلام الله علیهم أجمعین ، برای مزید اطلاع به کتاب های مربوطه مراجعه و از علمای بزرگوار استفاده نموده  وظیفه  دینی خود را بدانند و عمل کنند که مبادا عشق ودیوانگی برای آن حضرت، مسائلی را پیش آورد ، سبب گمراهی و زبان درازی ، عده ای را ، فراهم  کرده  و  به مذهب بی علاقه نمایند.

أللهمّ کن لولیّک الحجّة ابن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه ، فی هذه السّاعة وفی کلّ ساعة ولیّا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتِّی تسکنه أرضک طوعا و تمتّعه فیها طویلا. آمین یاربّ العالمین .