38- علی(علیه السلام) آموزگار و استاد فرشته وحی جبرئیل امین !.
1272 بازدید
موضوع: اخلاق و عرفان

        

                    علی(علیه السلام) آموزگار و استاد فرشته وحی جبرئیل امین!.


روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله با جبرئیل امین نشسته بودند، علی علیه السلام آمد ، جبرئیل بلند شد و با حالت خاص احترام نمود !، رسول خدا سوال کرد ای جبرئیل علت  احترامی که به این جوان کردی چه بود؟ عرض کرد ( جوان !) این حق  استادی به گردن من دارد ، آن وقت که خداوند عالم مرا آفرید روی یک دریا نگه داشت ( دریای علم یا دریای نور یا هر دریائی)  و پرسید « من أنا و من أنت من کیم و تو کیستی !» گفتم : تو توئی و من هم منم ، دوباره این خطاب آمد باز من همان جواب را تکرار کردم و مرتبه سوم باز همان سوال فهمیدم که جواب من مورد قبول نیست و وا ماندم ، ناگهان دیدم این جوان ! از دریا ظاهر شد و به من فرمود: « قل أنت الرّبّ الجلیل و أنا عبدک الذّلیل و اسمی جبرئیل  تو پروردگار بزرگ و من عبد ذلیل تو و نامم جبرئیل است» . این پاسخ من مورد قبول الهی گردید.

در باره مدت عمر و سنّ جبرئیل میان سنی و شیعه روایات گوناگون است روایات اهل سنت می گوید : ستاره ایست در هر هفتاد هزار سال یک بار دیده می شود و جبرئیل آن ستاره را هفتاد هزار مرتبه دیده است . و در روایات شیعه  ستاره ای در هر سی هزار سال یک مرتبه دیده می شود جبرئیل آن را سه هزار مرتبه دیده است .

حال دقت بفرمائید جبرئیل با آن طول عمر آن وقت که آفریده می شود ، علی علیه السلام به او  استادی می کند در حالی که ولادت آن حضرت در 13 ماه رجب بعد از سی سال  از عام الفیل بود.

پس این گونه روایات را چگونه بپذیریم ؟! در این مورد یک توضیح فشرده لازم است که همیشه در خاطرمان باشد که چهارده معصومین علیهم السلام ، طبق روایات فراوان ، اول ماخلق الله هستند که نه فلکی بود و نه ملکی و نه زمینی  و آسمانی و زمانی و مکانی و نه جنبنده و انسانی ، خداوند اینها را از نور خود آفرید و  در دورعرش خود قرار داد و ما سوی الله را هم با حضور اینها آفرید ، یعنی این بزرگواران یک وجود ملکوت و لاهوتی دارند که  تاریخ آن بیش از ارقام ریاضی است ، تا نوبت به وجود آمدن حضرت آدم اخیر ، رسید خداوند تخم اینها را در پشت او قرار داد تا در عبدالمطلب دو نیم شد و در پشت  عبدالله و ابی طالب قرار گرفت و محمد از نیمه غبدالله و علی از نیمه  ابی طالب ، به مقام مادی و ناسوتی رسیده و از مادر متولد شدند.در باره این مطلب روایات فراوان هست که به کتاب بحارالانوار مجلسی و اصول کافی و منابع معتبر ، مراجعه شود.

امیر مؤمنان علیه السلام در (خطبه طنتجیة ) که در مابین مدینه و کوفه خواند ه  و پس از بیان فضائل و مناقب محیّرالعقول خود  فرموده: « لو کشف ماکان منّی فی  القدیم الأوّل و مایکون منّی فیالاخر ، لرأیتم عجائب مستعظمات و أ مورا مستعجلات و صنایع و احاطات ....   أنا مع الکون قبل الکون، أنا مع الدّور قبل الدّور، أنا مع القلم قبل القلم ، أنا مع اللّو ح قبل اللّوح ، أنا صاحب الازلیّة الاوّلیّة ، ....أنا مدبّرالعالم الاوّل حین لا سمائکم هذه و لا غبرائکم ... و لاردنّ الی کلّ مسلم حیاة جدیدة ( ای فی الرّجعة) ألا فأبشروا  فإلیّ یرد الأمر غدا فلا تستعظموا بما قلت ، فإ نّا  ءعطینا علم المنای و البلایا و اتّأویل والتّنزیل و فصل الخطاب و علم انّوازل و الوقا ئع والبلایا فلا یعزب عنّا شیئی.....تا آخر خطبه (  اسلام فراتر از زمان ص 291 از کتاب  بیان الأئمه ج 1 ص 252 ببعد از کتاب طوالع ا لأنوار سید محمد مهدی موسوی چاپ سال 1227 قمری). 

از خطبه های حیرت آور ، آن حضرت است که ظاهرش زیبا و باطنش ژرف که به معنا و محتوای آن دست نمی یابد مگر افاضل علماء و به حقیقت آن اطلاع نیابد مگر عرفاء و صاحبان عقل و خرد و تحمل آن را ندارد مگرمؤمنی که  خداوند قلب او را با ایمان آزمایش کرده باشد.

امیر (ع) چرا  از سوی خدای متعال به این مقام ها  رسیده است چون در حدیث کساء آمده است « و عزّتی و جلالی إنّی ماخلقت سما ئا مبنیّة و لا أرضا مدحیّة و لاقمرا منیذا و لا شمسا مضیئة  ولا فلکا یدور  ولا بحرا یجری و لا فُلکا یسری ، إلاّ لأجلکم و محبّتکم... ( تفصیل این مطالب  را در کتاب سرچشمه حیات ، آورده ام).

روی این اصول علی و أولاد علی و در رأس آنها رسول خدا صلوات الله وسلامه علیهم آجمعین، از نور خدا آفریده شده اند و نور واحد هستند ، تا جائی که در فرمایش دیگر فرمود: ألا و کم عجائب ترکتها و دلائل کتمتها لا أجد لها حملة...آگاه باش چقدر (گفتنی های ) شگفت آور ر ا ترک نمودم و دلیل ها را کتمان کردم (زیرا) برای آنها حمل کننده  و( اهل) نمی یابم .

و باز در فرموده دیگرش آمده است« و کم ءشیاء أخفیتها و لایطیقها الوعی و لایصبرعلی حملها ....چقدر چیزها را پنهان داشتم که طاقت فراگیری ( و هضم آن را ) ندارند و برحما آنها طاقت نمی آورند.( اسلام فراتر از زمان ص 297 از کتاب بیان الائمة : ج 1 ص 261).

عزیزان این قطره ای کوچک از دریاهای بی انتهای ، مقام و فضایل مولای مظلوم تاریخ علی علیه السلام است که گذرا گذشتم و از خدای بزرگ مسئلت دارم که ما را با محبت او بمیراند و در محشر کبری مشمول شفاعت او قرار دهد انشاءالله آمین  یا ربّ العالمین.