30- اول ما خلق الله چه بود؟!
444 بازدید
موضوع: اخلاق و عرفان

 تاريخ درج : 1393/12/26
 
 موضوع : اخلاق و عرفان
 
    30 - اول ما خلق الله كه بود و چه بود؟!
 
 اولين و نخستين مخلوقي كه خدا آفريد كه نه زمان بود و نه مكان ، نه زمين و آسمان ، نه جن و فرشته و نه لوح نه قلم و . و . پس چه بود و كه بود ؟ !
 در ميان حكما و فلاسفه ، اين مسئله مورد بحث و نزاع است كه ، آيا جهان و موجودات به وجود آمده در آن ، قديم است يا حادث،؟ يعني مسبوق به عدم است )ذاتي باشد يا زماني(،  يا مسبوق به ماده است ، آيا براي آنها نقطه شروعي بوده يا أزلي و ابديست ؟ .
 اين مسئله را مي شود به دو دسته تقسيم نمود ،
 ألف : دهريّين )طبيعيون( اينها مي گويند: )العالم لابداية و لا نهاية له و هو مسبوق بالمادة( جهان نه ابتدائي دارد و نه انتهائى و آن هميشه مسبوق به مادة بوده است .اين دسته در مقابل گروه دوم در اقليت اند.
 ب : متديّنين آنان كه به اديان آسماني معتقدندو بسياري از پيروانان اديان ديگر عقيده دارند بر اينكه عالم حادث است و بامشيت خداي توانا عالم از نيستي به هستي رسيده و از عدم به و جود تحقق يافته ، اين عقيده جزء ضروريات ديني آنهاست . بنا براين  عالم نقطه شروعي دارد و روزي هم به هستي آنها پايان و خاتمه مي دهد، در قرآن كريم مى‏فرمايد:  يوم نطوى السماء كطى السجل‏ للكتب كما بدأنا أول خلق نعيده وعدا علينا انا كنا فاعلين انبياء : 104
 در آن روز كه آسمان را چون طومارى در هم مى‏پيچيم، )سپس( همان گونه كه آفرينش را آغاز كرديم، آن را بازمى‏گردانيم؛ اين وعده‏اى است بر ما، و قطعاً آن را انجام خواهيم داد.
 يوم‏تبدل الارض غير الارض و السموات و برزوا لله الواحد القهار ابراهيم : 48در آن روز كه اين زمين به زمين ديگر، و آسمانها )به آسمانهاى ديگرى( مبدل مى‏شود، و آنان در پيشگاه خداوند واحد قهار ظاهر مى‏گردند!
 پس از اعتقاد به حدوث عالم بحث در اينست كه آياصادر اول ( اولين موجودي كه خلعت وجود پوشيد) چه بود؟ حكما مي گويند عقل اول است و او عقل دوم و فلك اول را آفريد و  اونيز عقل سوم و فلك دوم را آفريد تا آخر .اين عقيده بر خلاف آيات و اخبار  و اجماع ملّيّون است در باره آن بحث نمى‏كنيم.
 در احاديث اهل بيت در باره اول ما خلق الله چه بوده ؟ تعبيرات مختلف وجود دارد نور مطلق، نور محمد ،  نور محمد و علي ، نور محمد و علي و فاطمه ، نور محمد و علي و فاطمه و حسن و حسين ، نور 14 معصوم ، هوا ّ قلم ، حروف ، عرش ، درّه بيضاء، آتش ،آب ، سيزده قول آمده است ، آنچه كه پس از تحقيق و بر رسي به دست مي آيد ، اوليت همه آنها اضافي و نسبي است ، اوليت حقيقي ، آفرينش نور محمد و علي و فاطمه ، بعد حسنين بعد 14 معصوم عليهم السلام است در اين مورد از ميان روايات به دو روايت توجه فرمائيد.
 1 - مرازم از امام صادق عليه السلام فرمود: )قال الله تبارك وتعالي يامحمد انّي خلقتك و عليّا نورا ( يعني روحا بلا بدن) قبل أن أخلق سماواتي و أرضي و عرشي و بحري ( خداي تبارك و تعال فرمود: اي محمد من تو و علي را ،پيش از آفرينش آسمانها و زمين و عرش و دريايم ، بصورت نور يعني روح بدون بدن ، آفريدم. ( اصول كافي : ج 1 ص 440 ، بحار ج 57 ص 193/ 14).
 عبدالله بن عباس گويد: شنيدم رسول الله به علي خطاب مي كرد ، ( اي علي خداي تبارك و تعالي بود و و چيزي با او نبود ، من و تورا پيش از آفرينش آسمان ها و زمين ها از نور جلالش آفريد پس در برابر عرش تسبيح و تقديس  و حمد او را مي كرديم .( بحار ج 57 ص 168 از تأويل الايات آن هم از معراج صدوق).
 2 - محمد بن سنان گويد: پيش ابي جعفر ثاني (امام جواد عليه السلام) بودم و صحبت اختلاف شيعه را  ( در باره ائمه ) بميان كشيدم ، فرمود: اي محمد خداي تبارك وتعالي دائما تك و بي همتا بود سپس محمد و علي و فاطمه را آفريد هزار دهر ماندند بعد اشياء را آفريد و آنان را شاهد آفرينش آنها قرار داد و اطاعت آنان را بر جميع اشياء واجب كرد و امور تمام اشياء را به آنها سپرد ، پس آنها هرچه بخواهند حلال و هرچه را خواستند حرام مي كنند و ابدا چيزي را بدون خواست خدا انجام نمي دهند، سپس فرمود: اي محمد اينست ديانتي كه هركس جلوتر از آن برود از دين بيرون رفته و اگر از آن عقب بماند محو گردد و هركس آن را بگيرد ، به حق مي رسد ، بگير اين ديانت را اي محمد!.( اصول كافي: ج ا ص 440 ، بحار: ج 57 ص 195 / 11) .
 اين روايت خلقت نور فاطمه را  به روايت اولي ، اضافه كرده است  و روايات فراوان و انواع  و اقسام ديگر در اين محور و 14 معصوم عليهم السلام وارد شده است و همگي كاشف ازين است كه  نور اينها اول ما خلق الله و ساير موجودات را با نظارت و شهادت اينها آفريده است و انوار مطهر آنها در جلوي عرش تسبيح و تقديس خدا مي كردند تا نوبت به خلقت  ناسوتي آنها فرا رسيد و تخم آنها در پشت آدم آخر قرار گرفت ، در اصلاب شامخات و أرحام مطهرات انتقال يافته در صلب عبدالمطلب دو نيم شد نصف در پشت  عبدالله و نصف ديگر در پشت ابي طالب قرار گرفت از نصف اول محمدبن عبدالله و از نصف ديگر علي عليهما سلام الله ، به وجود آمدند.
 پس از تولد و به حد بلوغ رسيدن فاطمه ، اورا با دستور خدا به علي تزويج و  با تولد حسنين دوباره آن نور يكي شد و فعلا آن نور واحد در وجود مولا وصاحب ما حضرت بقية الله الاعظم )روحي و أرواح العالمين لتراب مقدمه الفداء( است تا روزي خداي توانا او را بما برساند انشاءالله وعالم را از ظلم وستم نجات داده و رهائي بخشد.
 خدايا به احترام فاطمه زهراء عليهاالسلام هرچه زود تر به ظهورش اجازه فرما آمين يا رب العالمين.