549 -ازدواج یا همزیستی ( 2)
14 بازدید
موضوع: اخلاق و عرفان

هر زنی که شوهرش را هفت روز خدمت کند ، خداوند هفت در دوزخ را به رزی او ببندد و هشت در بهشت را به رویش بگشاید ، تا از هر در که بخواهد وارد شود و هیچ زنی نیست که جرعه ای آب به شوهرش بنوشاند مگر آنکه این عمل او برایش بهتر از یکسال عبادت باشد که روزهایش را روزه و شب هایش را به عبادت سپری کند .(إرشاد القلوب ص175)

مراسم ازدواج را آشکار برگزار کنید و خواستگاری را پنهان .   (کنز العمال . ح44532)

 امام علی (علیه السلام) :
بهترین وساطتها این است که میان دو نفر در امر ازدواج وساطت شود . تا سر وسامان بگیرند .
(بحار الانوار . ج103 0ص222)

 امام حسن (علیه السلام) :به مردی که با ایشان در باره ازدواج دختر خود مشورت کرد ، فرمود : او را به مردی با تقوا شوهر ده ؛ زیرا اگر دختر تو را دوست داشته باشد گرامیش می دارد و اگر دوستش نداشته باشد به وی ستم نمی کند .
(مکارم الاخلاق . ج1 . ص446)
                                                 امام باقر (علیه السلام) :
با کسی که از اخلاق و دینش رضایت دارید ازدواج کنید ، خودداری شما از وصلت با او باعث فتنه و فساد بزرگ در جامعه می شود .
(اصول کافی . ج5 . ص347)
                                               مام صادق (علیه السلام)
هر که از ترس تهیدستی ازدواج نکند ، به خدای متعال گمان بد برده است . خدای متعال می فرماید : « اگر تهیدست باشد خداوند از فضل خود توانگرشان می سازد
(نور الثقلین . ج3 . ص597)
هر که مجردی را زن دهد ، از جمله کسانی است که خداوند در روز قیامت به او نظر می افکند . ( اصول کافی . ج5 . ص331)
شومی و ناخجستگی زن ، زیاد بودن کابین او و نافرمانی از شوهرش می باشد .
(معانی الاخبار . ص152)

 امام رضا (علیه السلام)
اگر در باره ازدواج و دامادی آیتی محکم و سنتی پیروی شده (از رسول خدا(ص)) هم نبود ، باز موضوع نیکی به خویشاوندان و مانوس شدن با بیگانه که خداوند در این امر قرار داده است ؛ انگیزه ای بود که خردمند صاحبدل به ازدواج رغبت کند و عاقل درست اندیش به آن بشتابد .(مکارم الاخلاق . ص449)

با کسی که اخلاقش بد است وصلت نکنید .   (وسائل الشیعه . ج5 . ص10) 30362
 امیر المومنین علی ابن ابی طالب علیه السلام :

أَفْضَلُ الشَّفَاعَاتِ أَنْ تَشْفَعَ بَيْنَ اثْنَيْنِ فِي نِكَاحٍ حَتَّى يَجْمَعَ اللَّهُ بَيْنَهُمَا. --از بهترین شفاعتها، شفاعت‏بین دو نفر در امر ازدواج است تا اینکه خداوند آنان را مجذوب یکدیگر گرداند.
کافی(ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 331 – تهذیب الاحکام (تحقیق خرسان) ج 7 ، ص 405 – مکارم الاخلاق ص 196
                                     حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :

مَنْ تَزَوَّجَ امْرَأَةً لِمَالِهَا وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ وَ مَنْ تَزَوَّجَهَا لِجَمَالِهَا رَأَى فِيهَا مَا يَكْرَهُ وَ مَنْ تَزَوَّجَهَا لِدِينِهَا جَمَعَ اللَّهُ لَهُ ذَلِكَ.   هر که با زنی به خاطر مالش ازدواج کند، خداوند او را به مال وی واگذار می‏کند، و هر که با او به خاطر جمال و زیبائی‏اش ازدواج نماید، در او چیزی را که خوشایند او نیست، خواهد دید، و هر که با وی به خاطر دینش ازدواج کند، خداوند تمامی این مزایا را برای او جمع می‏ کند.
تهذیب الاحکام(تحقیق خرسان) ج 7 ، ص 400 – وسایل الشیعه ج 20 ، ص 51 ، ح 25008
                                      امام صادق علیه السلام   :

لَا بَأْسَ بِأَنْ يَنْظُرَ الرَّجُلُ إِلَى الْمَرْأَةِ إِذَا أَرَادَ أَنْ يَتَزَوَّجَهَا يَنْظُرَ إِلَى خَلْفِهَا وَ إِلَى وَجْهِهَا --مانعی ندارد که مرد قامت و صورت زنی را که قصد ازدواج با او دارد، ببیند.
کافی(ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 365 ، ح 3
                                                      محمد بن مسلم  :

سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیه السلام عَنِ الرَّجُلِ يُرِيدُ أَنْ يَتَزَوَّجَ الْمَرْأَةَ أَ يَنْظُرُ إِلَيْهَا قَالَ نَعَمْ إِنَّمَا يَشْتَرِيهَا بِأَغْلَى الثَّمَنِ.از امام باقر علیه السلام پرسیدم:
مردی که می‏خواهد با زنی ازدواج کند آیا حق دارد او را ببیند؟امام علیه السلام فرمودند: آری، چون در برابر آن بهای سنگینی می‏پردازد.
کافی(ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 365 ، ح 1
                                                   امام علی علیه السلام :

إِذَا أَرَادَ أَحَدُكُمْ أَنْ يَتَزَوَّجَ فَلْيَسْأَلْ عَنْ شَعْرِهَا كَمَا يَسْأَلُ عَنْ وَجْهِهَا فَإِنَّ الشَّعْرَ أَحَدُ الْجَمَالَيْن‏   وقت‏یکی از شما، بخواهد، ازدواج کند، از اوصاف موی سر زن نیز سؤال کند همچنانکه از چگونگی رخسار او می ‏پرسد. چون که موی زن یکی از دو زیبایی (مو و صورت) اوست.
من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 388 ، ح 4364 – مکارم الاخلاق ص 200

 پيامبر صلی الله علیه و آله  :

إِنْ خَطَبَ إِلَيْكَ رَجُلٌ رَضِيتَ دِينَهُ وَ خُلُقَهُ فَزَوِّجْهُ وَ لَا يَمْنَعْكَ فَقْرُه‏    هنگامی که مردی از شما خواستگاری کرد که از دین و اخلاق او راضی بودید به ازدواج با او رضایت دهید. و مبادا فقر او ترا از این رضایت‏باز دارد  (مستدرک الوسایل ج 14 ، ص 188 ، ح 16468

 پيامبر صلی الله علیه و آله  :

إذا جاءكم الأكفاء فأنكحوهنّ و لا تربّصوا بهنّ الحدثان‏   وقتی که اشخاص هم شان به خواستگاری دختران شما آمدند، به آنها دختر دهید و در کار آنها منتظر حوادث نباشید.   نهج الفصاحه، ص 191، ح 193
                                                   پيامبر صلی الله علیه و آله  :

مَا اسْتَفَادَ امْرُؤٌ مُسْلِمٌ فَائِدَةً بَعْدَ الْإِسْلَامِ أَفْضَلَ مِنْ زَوْجَةٍ مُسْلِمَةٍ تَسُرُّهُ إِذَا نَظَرَ إِلَيْهَا وَ تُطِيعُهُ إِذَا أَمَرَهَا وَ تَحْفَظُهُ إِذَا غَابَ عَنْهَا فِي نَفْسِهَا وَ مَالِه -- پس از اسلام، هیچ نعمتی برای مرد بهتر از زن مسلمانی نیست که هر گاه به او بنگرد، مسرورش کند و هر گاه به او فرمان دهد، اطاعتش نماید و در غیاب او حافظ ناموس و مالش باشد.     کافی(ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 327 ، ح 1 - من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 389 ، ح 4368 – تهذیب الاحکام (تحقیق خرسان) ج 7 ، ص 240
                                              امام صادق علیه السلام  :

إِنَّمَا الْمَرْأَةُ قِلَادَةٌ فَانْظُرْ مَا تَتَقَلَّد -- زن همانا گردنبندی است، نیک بنگر که چه گردنبندی را به گردنت آویزان می‏کنی. -- معانی الاخبار ص 144 – وسایل الشیعه ج 20 ، ص 33 ، ح 24956
                                           پيامبر صلی الله علیه و آله  :

تَزَوَّجُوا الْأَبْكَارَ فَإِنَّهُنَّ أَعْذَبُ أَفْوَاهاً وَ أَرْتَقُ أَرْحَاماً وَ أَسْرَعُ تَعَلُّماً وَ أَثْبَتُ لِلْمَوَدَّة    با دختران باکره ازدواج کنید زیرا که دهان آنان شیرین و رحمشان مناسبتر است و زود چیزی را یاد می‏گیرند و محبتشان پایدارتر است.   (نوادر(راوندی) ص 12 – بحار الانوار(ط-بیروت) ج 100 ، ص 237 ، ح 30
                                    حضرت محمد صلی الله و آله و سلم:

إنّ من يمن المرأة تيسير خطبتها و تيسير صداقها --از نشانه‏های برکت زن آن است که خواستگاریش بی تکلف و آسان انجام گیرد.  --ج الفصاحه ص 342 ، ح 929

 حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :

لا یخطب احدکم علی خطبة اخیه     --  هیچ یک از شما زنی را که دیگری خواستگاری می‏ کند، خواستگاری نکند. [تا اینکه با او ازدواج کند و یا اینکه منصرف شود. اگر منصرف شد خواستگاریش بلامانع است.]    الفائق فی غریب الحدیث ج 1 ، ص 126

                                      حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :

شَارِبَ الْخَمْرِ لَا يُزَوَّجُ إِذَا خَطَب --- شرابخوار اگر تقاضای ازدواج کرد قبول نکنید. --- کافی(ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 300 – تهذیب الاحکام(تحقیق خرسان) ج 7 ، ص 398 ، ح 1591
                                                  امام رضا عليه ‏السلام :

مِنَ السُّنَّةِ التَّزْوِيجُ بِاللَّيْلِ لِأَنَّ اللَّهَ جَعَلَ اللَّيْلَ سَكَناً وَ النِّسَاءُ إِنَّمَا هُنَّ سَكَنٌ. ---مراسم عروسی در شب، سنت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم است، چرا که خداوند شب را مایه آرامش قرار داده و زن هم آرامش خاطر است.کافی(ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 366 ، ح 1 – تهذیب الاحکام (تحقیق خرسان) ج 7 ، ص 418

                                       حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :

لَا وَلِيمَةَ إِلَّا فِي خَمْسٍ فِي عُرْسٍ أَوْ خُرْسٍ أَوْ عِذَارٍ أَوْ وِكَارٍ أَوْ رِكَازسور و ولیمه در پنج مورد است:   1- عروسی 2- تولد اولاد 3- ختنه کردن نوزاد 4- خریدن خانه 5- بازگشت از سفر مکه. -- من لا یحضره الفقیه ج 3 ، ص 402 – خصال ص 313                         

                                       امام صادق عليه ‏السلام :
 

إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله و آله و سلم) حِينَ تَزَوَّجَ مَيْمُونَةَ بِنْتَ الْحَارِثِ أَوْلَمَ عَلَيْهَا وَ أَطْعَمَ النَّاسَ الْحَيْسَ.-- پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در هنگام تزویج «میمونه‏» دختر «حارث‏» ولیمه داد و با غذای معجون خرما از حاضرین پذیرایی فرمود.  (محاسن ص 418 – کافی(ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 368 - تهذیب الاحکام (تحقیق خرسان) ج 7 ، ص 409

                                         امام رضا علیه السلام :

إِنَّ مِنْ سُنَنِ الْمُرْسَلِينَ الْإِطْعَامَ عِنْدَ التَّزْوِيج‏    سور دادن و اطعام در ازدواج، از سنت پیامبران است.    محاسن ص 418 – کافی(ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 367
                                        حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :

أَفْضَلُ نِسَاءِ أُمَّتِي أَصْبَحُهُنَّ وَجْهاً وَ أَقَلُّهُنَّ مَهْراً. -- بهترین زنان امت من زنانی هستند که خوشروتر و مهریه ایشان کمتر باشد.   (کافی(ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 324 – من لا یحضره الفقیه ج 3 ، ص 386
                                        امام صادق علیه السلام :

أَنَّ مِنْ بَرَكَةِ الْمَرْأَةِ قِلَّةَ مَهْرِهَا وَ مِنْ شُؤْمِهَا كَثْرَةَ مَهْرِهَا --از برکات زن کمی مهریه اوست ، و از شومی اش زیادی مهریه      (ن لا یحضر الفقیه ج 3 ، ص 387 – مکارم الاخلاق ص 198
                                        امام علی علیه السلام :

لَا تُغَالُوا بِمُهُورِ النِّسَاءِ فَتَكُونَ عَدَاوَة  --مهریه زنها را سنگین نگیرید که موجب کدورت و دشمنی گردد.     وسایل الشیعه ج 21 ، ص 253
   
 امام صادق عليه ‏السلام :

    إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُحِبُّ الْبَيْتَ الَّذِي فِيهِ الْعُرْسُ وَ يُبْغِضُ الْبَيْتَ الَّذِي فِيهِ الطَّلَاقُ وَ مَا مِنْ شَيْ‏ءٍ أَبْغَضَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنَ الطَّلَاقِ.   ---  همانا خداوند عز و جل خانه ای که در آن عروسی باشد را دوست می دارد و از خانه ای که در آن طلاق است مبغوض است و همانا چیزی مبغوض تر از طلاق نزد خدای عز و جل نیست.        کافی(ط-الاسلامیه) ج 6 ، ص 54 – وسایل الشیعه ج 22 ، ص 7 ، ح 27875

 حضرت محمد صلی الله و علیه و آله و سلم :

    لَا سَهَرَ إِلَّا فِي ثَلَاثٍ مُتَهَجِّدٍ بِالْقُرْآنِ أَوْ طَالِبِ الْعِلْمِ أَوْ عَرُوسٍ تُهْدَى إِلَى زَوْجِهَا.       شب بیداری روا نیست، مگر در سه مورد:    1-تلاوت قرآن.
    2-تحصیل علم.    3-بردن عروس به خانه داماد.   --   خصال ص 112 – دعائم الاسلام ج 2 ، ص 210 – جعفریات(اشعثیات) ص 94
                                               ابن بابویه رضی الله عنه :

    أنّ النبيّ صلّى اللّه عليه و آله أمر بنات عبد المطّلب و نساء المهاجرين و الأنصار أن يمضين في صحبة فاطمة عليها السلام، و أن يفرحن و يرجزن و يكبّرن و يحمدن، و لا يقلن ما لا يرضي اللّه.        پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم امر فرمود، دختران عبدالمطلب و زنان مهاجر و انصار در شب عروسی حضرت فاطمه علیها السلام به همراه او بروند و شادی کنند، شعر و سرود بخوانند، تکبیر و حمد بگویند. و از گفتن حرفهایی که خدا بدان راضی نیست، بپرهیزند
    تسلیة المجالس ج 1 ، ص 542
                                            امام صادق عليه‏ السلام :

    زُفُّوا عَرَائِسَكُمْ لَيْلًا وَ أَطْعِمُوا ضُحًى‏  ---  مراسم عروسی را در شب و مهمانی را در روز انجام دهید.   --- کافی(ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 366 ، ح 2 – جعفریات(اشعثیات) ص 110 – مکارم الاخلاق ص 208
                                               امام صادق علیه السلام :

     إِذَا أُدْخِلَتْ عَلَيْكَ أَهْلُكَ فَخُذْ بِنَاصِيَتِهَا وَ اسْتَقْبِلْ بِهَا الْقِبْلَةَ وَ قُلْ- اللَّهُمَّ بِأَمَانَتِكَ أَخَذْتُهَا وَ بِكَلِمَاتِكَ اسْتَحْلَلْتُ فَرْجَهَا فَإِنْ قَضَيْتَ لِي مِنْهَا وَلَداً فَاجْعَلْهُ مُبَارَكاً سَوِيّاً وَ لَا تَجْعَلْ لِلشَّيْطَانِ فِيهِ شِرْكاً وَ لَا نَصِيباً.   ---  چون همسرت به خانه تو آمد، دست‏بر پیشانیش بگذار، و رو به قبله ‏اش برگردان و [دعا کن و] بگو: خداوندا!... اگر از این همسرم، فرزندی برای من تقدیر نمایی، فرزند مبارک و سالم عنایت فرمای.     ( من لایحضره افقیه ج 3 ، ص 402 ، ح 4405
                                         امام صادق علیه السلام :

    فِي الرَّجُلِ يَتَزَوَّجُ الْبِكْرَ قَالَ يُقِيمُ عِنْدَهَا سَبْعَةَ أَيَّام‏  ---  از امام صادق علیه السلام سؤال شد در مورد مردی که با دختر باکره‏ ای ازدواج می‏کند، امام علیه السلام فرمودند:   شوهر یک هفته در پیش او باشد        کافی(ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 565 ، ح 39 – من لا یحضره الفقیه ج 3 ، ص 427

امام باقر علیه السلام :

    مَا مِنِ امْرَأَةٍ تَسْقِي زَوْجَهَا شَرْبَةً مِنْ مَاءٍ إِلَّا كَانَ خَيْراً لَهَا مِنْ عِبَادَةِ سَنَة   ---  هر زنی که به شوهرش قدری آب آشامیدنی بدهد، پاداش آن از عبادت یک ساله بالاتر است.      ( وسائل الشیعه ج 20، ص 172 ، ح 25343
                                                      امام صادق علیه السلام :

    الْعَبْدُ كُلَّمَا ازْدَادَ لِلنِّسَاءِ حُبّاً ازْدَادَ فِي الْإِيمَانِ فَضْلًا.  ----  هر چه محبت مرد بر زن بیشتر گردد، بر فضیلت ایمانش افزوده می‏شود.  
    من لایحضره الفقیه ج 3 ، ص 384 ، ح 4350 – وسایل الشیعه ج 20 ، ص 24 ، ح 24931

حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :

    ما مِن شابٍ تَزَوَّجَ فى حَداثَةِ سِنِّهِ اِلاّ عَجَّ شَيطانُهُ : يا وَيلَهُ ، يا وَيلَهُ! عَصَمَ مِنّى ثُلُـثَى دينِهِ ، فَليَتَّقِ اللّه‏ العَبدُ فِى الثُّـلُثِ الباقى ؛        هر جوانى كه در سن كم ازدواج كند ، شيطان فرياد بر مى‏آورد كه : واى برمن ، واى بر من! دو سوم دينش را از دستبرد من ، مصون نگه داشت . پس بنده بايد براى حفظ يك سومِ باقى مانده دينش ، تقواى الهى پيشه سازد    (   نوادر (راوندی) ص12
                                     حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :

    مَن تَزَوَّجَ فقد اُعطِيَ نِصفَ العِبادَةِ.   ---  هر كه ازدواج كند، نصف عبادت به او داده شده است.       بحار الانوار (ط-بیروت)ج100 ، ص220
                                                              امام صادق علیه السلام :

    مَنْ تَرَكَ التَّزْوِيجَ مَخَافَةَ الْعَيْلَةِ فَقَدْ أَسَاءَ بِاللَّهِ الظَّنَّ.   ---  هر كه از ترس تنگدستى ازدواج نكند، همانا به خداوند سوء ظن دارد.      (افی(ط-الاسلامیه)ج 5 ،ص330

                                                            منابع
مدارک روایات ذیلش درج گردید و ازسایتهای
راسخون ---خبر گزاری مهر---تبیان --- آوینی ---باشگاه خبر نگاران جوان ---خبر