545 - يزدگرد سوّم و امام قائم - هندوئيسم و انديشه انتظار
14 بازدید
موضوع: اخلاق و عرفان

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

یزدگرد سوّم و امام قائم -- هندوئیسم و اندیشه انتظار

در کتاب دو جلدی ضخیم(سیمای جهان در عصرامام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و روحی لتراب مقدمه الفداء) کیفیت مدیریت کشوری به وسعت کره زمین را چگونه اداره خواهد کرد -عقاید وباورهای زیاد از ادیان و مذاهب جهان را نوشته ام و مسجد مقدس جمکران چندمین بار با تیرارهای بالا آن را چاپ کرده امروز آنرا مطالعه می کردم به عقیده دو تا از ادیان برخوردم دوست داشتم عزیزان نیز مطالعه نمایند

یزدگرد سوّم و امام قائم

( وروی ابن عیاش فی المقتضب، عن الحسین بن علی بن سفیان البزوفری عن محمد بن علی بن الحسن البوشنجانی، عن أبیه، عن محمد بن سلیمان، عن أبیه، عن النوشجان بن البودمردان، قال: لما جلی الفرس عن القادسیة وبلغ یزدجرد بن شهریار ما کان من رستم وإدالة العرب علیه وظن أن رستم قد هلک والفرس جمیعا وجاء مبادر وأخبره بیوم القادسیة وانجلائها عن خمسین ألف قتیل، خرج یزدجرد هاربا فی أهل بیته ووقف بباب الایوان، وقال: السلام علیک أیها الایوان! ها أناذا منصرف عنک وراجع إلیک، أنا أو رجل من ولدی لم یدن زمانه ولا آن أوانه.

قال سلیمان الدیلمی: فدخلت علی أبی عبد الله علیه السلام فسألته عن ذلک وقلت له: ما قوله: " أو رجل من ولدی "فقال: ذلک صاحبکم القائم بأمر الله عزوجل السادس من ولدی قد ولده یزدجرد فهو ولده.

ابن عیاش از حسین بن علی بن سلیمان بزوفری، از محمد بن علی بن حسن بوشجانی، از پدرش از محمد بن سلیمان، از پدرش از نوشجان، از بودمردان گفت:

زمانی که فارس (لشکر ایران) ازقادسیه عقب نشینی کرد و این خبر به یزدجرد بن شهریار رسید، گمان کرد رستم فرّخ زاد سردار نامی ایران و ارتش فارس همگی کشته شده اند. قاصد آمد و قتل عام پنجاه هزار نفر را در جریان قادسیه و عقب نشینی ارتش از آن به شاه گزارش داد. یزدگرد (سوّم، آخرین پادشاه ساسانی) با افراد

خانواده اش آماده فرار شدند، (شاه) هنگام ترک کاخ با شکوه و مجلّل ایوان مداین، برابر ایوان ایستاد (و این جملات را بر زبان راند) « سلام بر تو باد ای ایوان! من هم اکنون از تو رو بر می تابم (و می روم!، ولی به زودی یا) خودم بر می گردم، یا مردی از فرزندانم که هنوز زمان آمدنش نزدیک نشده و وقت ظهور او نرسیده است، به سوی تو بر می گردد.»

سلیمان دیلمی گوید: من بر امام صادق علیه السلام وارد شدم و مقصود یزدگرد از این گفتار «یا یکی از فرزندان خود» را سؤال نمودم؟! فرمود: «او صاحب شما است که به فرمان خداوند در آخر الزّمان ظهور می کند، او ششمین فرزند من و فرزند ختر یزدگرد است و یزدگرد نیز پدر او می باشد.»

البتّه روشن است که مادر امام سجّاد علیه السلام «شاه زنان» یا «شهربانو» دختر یزدگرد بن شهریار آخرین پادشاه ساسانی است که واقعا از طرف مادر، پدر بزرگ امام قائم روحی و أرواح العالمین ـ لتراب مقدمه الفداء ـ است.

مذهب هندوئیسم و اندیشه انتظار

پیروان هندوئیسم مانند دیگر ادیان در اصل قیام نجات بخش انسان ها هیچ تردیدی روا نمیدارند و در کتاب های گوناگون خود با صراحت از آن سخن به میان میآورند. در کتاب جوکیکی از کتب هندیان در رابطه با ویژگیهای مصلح چنین آمده است: «سر انجام دنیا به کسی برمیگردد که خدا را دوست دارد و از بندگان خاص او باشد و نام او فرخنده و خجسته باشد. » و در جای دیگر «شاکمونی» پیامبر هندوها در کتاب خود نسبت منجی را به سید خلایق میرساند و ثمره قیام وی را خاطر نشان میسازد: «پادشاهی دنیا به فرزند سید خلایق دو جهان کشن بزرگوار تمام شود.

او کسی باشد که بر کوه های مشرق و مغرب دنیا حکم براند و بر ابرها سوار شود و دین خدا یک دین شود و دین خدا زنده گردد. » یا آن که هدایت انسان ها را از ویژگی حکومت وی دانسته و در کتاب «دداتک» این گونه میآورد: «دست حق در آید و جانشین آخر ممتاطا ظهور کند و مشرق و مغرب عالم را بگیرد و همه جا خلایق را هدایت کند. » اما جالب آن جا است که هندوئیسم اگر چه به رفق، مدارا، فردگرایی و گریز از اجتماع مشهور است، اما در رابطه با قیام آخر الزمان، از واژه هایی همچون شمشیر، هلاکت شریران و... سود میبرد. هندوها رهبر آخرالزمان را با نام کلکی و یکی از جلوه های دهگانه خدای حفظ کننده (ویشنو(Vishnuمیدانند و وی را این گونه ترسیم میکنند: «این مظهر ویشنو در انقضای کلی یا عصر آهن سوار بر اسبی سفید، در حالی که شمشیر برهنه درخشانی به صورت ستاره دنباله دار در دست دارد، ظاهر میشود و شریران را هلاک میسازد و خلقت را از نو تجدید و پاکی را رجعت میدهد.

این مظهر دهم در انتهای عالم ظهور خواهد کرد، اوپانیشاد، ص737.) اما آنچه مهم است آن است که هندوئیسم به همین میزان پیشگویی بسنده کرده، به هیچ عنوان در صدد مغلوب سازی اندیشه های رقیب برنیامده، از هندوئیسم یک اندیشه غالب و پیروز نمیسازد و آن را به صورت دینی جهان شمول که طاقتِ بر دوش کشیدن حکومت جهانی را دارد، معرفی نمیکند

. در کتاب باسک از کتب مقدسه هندیان چنین آمده: "دو دنیا تمام شود به پادشاهی عادلی در آخر زمان که پیشوای ملائک و پریان و آدمیان باشد و حق و راستی با او باشد و آنچه در دریاها و زمین ها و از آسمانها پنهان باشد همه را بدست آورد و... در کتاب وشن حوک درباره عاقبت جهان میخوانیم: "سرانجام دنیا به کسی برگردد که خدا را دوست دارد و از بندگان خاص او باشد و نام او فرخنده و خجسته باشد." در کتب دیگر هندیان از جمله دارتک دیده با تکیل شابو سرگان جلوه هایی از این موعود جهانی را میبینیم..

عزیزان توجه کنند از هم مذهبان ما کسانی هستند که وجود قلب عالم امکان امام زمان علیه السلام را انکار میکنند ولی مذاهب دیگربا گفتارهای مختلف و با عبارات گوناگون وجود مبارک آن منتقم الهی را بیان می نمایند.. طالبین تفصیل به کتاب فوق الذکر مراجعه نمایند.

خداوندا به احترام این ولی مطلقت ما را هم از پیروان او حساب کرده و موفق بفرما -آمین-

منبع ( سیمای جهان در عصر امام زمان (عج) جلداول ص 23