آداب خوابیدن
49 بازدید
موضوع: اخلاق و عرفان

آداب خوابیدن

انسان اگر به خوابیدن خود اهمیت دهد،زندگی اش از کیفیت بیشتری برخودار است و اسلام برای استراحت توصیه هایی دارد.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛از آنجا که دین اسلام در مورد بخش های مختلف زندگی انسان ها توصیه هایی دارد، در مورد خوابیدن و استراحت نیز توصیه هایی دارد

    اقسام خواب:

۱- انبیا که روی کمر می خوابند و چشمانشان خواب نمی رود.-۲- مومن که مقابل قبله برسمت راست می خوابد.- ۳. پادشاهان که برسمت چپ می خوابند.-

۴. ابلیس و شیاطین و برادرانش که بر روی صورت و شکم می خوابند.

   

   بهترین نوع خوابیدن:

آن است که در رساله ی ذهبیه آمده به این صورت که انسان ابتدا کمی روی شانه ی راست دراز بکشد و بعد روی شانه ی چپ بخوابد و زمانی هم که قصد بیدار شدن دارد مدت روی شانه ی راست دراز بکشد. یعنی ابتدا و انتهایش باید سمت راست باشد.

    بدترین نوع خوابیدن:

خواب روی شکم. این خواب شومی است و بسیار مذمت شده است.روایت داریم که اگر دیدید کسی روی شکم خوابیده او را بیدار کنید چون این خواب ابلیس است.

 زمان هایی که خوابیدن کراهت و ضرر دارد: - ۱- ما بین الطلوعین (بین اذان صبح و طلوع آفتاب) - ۲- خوابیدن بین نماز مغرب و عشاء - ۳- خوابیدن بعد از نماز عصر - ۴-خوابیدن بین نماز شب و نماز صبح

    محل خواب:

۱- تنها خوابیدن به شدت نهی شده است.تا حدی که پیامبر می فرمایند کسی که تنها بخوابد ملعون است.- ۲- خوابیدن روی بامی که دیوار نداشته باشد نهی شده است.

۳- خوابیدن با دست و دهان کثیف و نشسته نهی شده است.

   توصیه هایی در روایات در مورد خواب:

۱- زمان خواب پاها به سمت قبله باشد.- ۲- دست را زیر گونه بگذارید- ۳- خود را عادت دهید که هنگام خواب لب ها را باز کنید تا بخارات از دهان خارج شود.

۴- پنبه گذاشتن در گوش-۵- رفتن به دستشویی قبل از خواب-۶- وضو گرفتن قبل از خواب- ۷- مسواک زدن قبل از خواب

(منبع: علل الشرایع،ج ٢، ص ٢٨٤حلیة المتقین باب هشتم فصل چهارم)

  دیدگاه پیامبر اسلام(ص) درباره تعریف کردن خواب برای دیگران

خواب در اسلام حرکت روح به سوی عالم ارواح شمرده شده است. روح انسان در عالم خواب، قالب مثالی (برزخی) به خود می گیرد و به پرواز در می آید و به جاهایی می رود و عوالمی را سیر می کند که در بیداری میسر نیست.

می توان گفت در خواب روح انسان، آزاد می شود و می تواند سیر آفاق نماید و گذشته و آینده را بدون صورت مادی ببیند؛ زیرا زمان در آن جا به شکل زمان ما نیست، گذشته و حال و آینده در آن یکی است، منتها این آگاهی روحی بستگی به تکامل روحی افراد دارد.

پیامبراکرم(ص) در حدیثی خواب و رؤیا را سه گونه معرفی می کنند و می فرمایند: " خواب و رویا گاهی بشارتی از ناحیه خداوند است، گاه وسیله غم و اندوه از سوی شیطان، و گاه مسایلی است که انسان در فکر خود می پروراند آن را در خواب می بیند".

یکی از سوالاتی که معمولا برای افراد پیش می آید این است که وقتی خوابی و رویایی چه خوب و چه بد می بینیم چه باید بکنیم و آن را برای چه کسانی می توانیم تعریف کنیم.

این پرسش ها در زمان حیات مبارک معصومین(ع) و بزرگان دینی از آن حضرات سوال شده که ایشان پاسخ هایی در این باره فرموده اند.

به عنوان مثال پیامبر خدا(ص) درباره این که اگر رویای خوب و بدی دیدیم چه باید بکنیم، می فرمایند: "هر گاه یکی از شما خوابِ خوبی دید، آن را تعبیر کند و برای دیگران بازگو کند و اگر خواب بدی دید آن را تعبیر نکند و به کسی هم نگوید

ایشان همچنین درباره این که برای چه کسی می توان خواب را تعریف کرد؟ فرمودند: "رؤیا را جز برای مؤمنی که از حسادت و تجاوز مبرّاست، نباید بازگو کرد".

یکی دیگر از سوالاتی که معمولا مطرح می شود این است که کدام رؤیا بشارت های خداوند را برای مؤمن به همراه دارد؟

رسول خدا(ص) درباره آیه «بشارت است ایشان را. ..» فرمودند: " آن بشارت، خواب خوبی است که مؤمن می بیند و به وسیله آن در دنیایش نوید داده می شود.

همچنین امام عسکری(ع) در حدیثی درباره مضرات پرخوابی برای انسان می فرمایند: "هرکه زیاد بخوابد، خواب های پریشان بیند.

    منابع احادیث:

1- کنزالعمّال: 41392 منتخب میزان الحکمة: 226- 2- الکافی: 8 / 336 / 530 منتخب میزان الحکمة: 226-3- الکافی: 8 / 90 / 60، منتخب میزان الحکمة: 224 - یونس: 64.-4- الدرّة الباهرة: 43 منتخب میزان الحکمة: 574 - کسی که زیاد بخوابد، خوابهای آشفته بیند. ( الدرّة الباهرة: ۴۳ ) میزان الحکمه، جلد چهارم.

 منبع: از روایات زیاد و از سایت های گوناگون -. موفق باشید   

یادداشت ارسالی از آیت الله امینی گلستانی