478 - آیا قبل از آدم و حوا انسان دیگری روی زمین بود؟
46 بازدید
موضوع: اخلاق و عرفان


                  در خصوص خلقت آدم دیدگاه‌های گوناگونی مطرح شده است از جمله:
         
    1- پیش از حضرت آدم، هیچ موجودی از آدم یا شبیه آدم وجود نداشته و حضرت آدم یک دفعه و به طور مستقل خلق شده است.
2 -    پیش از حضرت آدم موجوداتی شبیه آدم و جن بوده اند و سپس یا از بین رفته اند و یا هنوز هم وجود دارند.
3 -   پیش از حضرت آدم، انسان‌هایی وجود داشته اند؛ ولی تکامل نایافته بودند و به هر دلیل از میان رفته و منقرض شده اند و آن گاه حضرت آدم بدون ارتباط با آدم‌های گذشته به طور کامل و مستقل آفریده شده است.
از منظر دینی مسلم است که قبل از حضرت آدم علیه‌السلام انسان‌های دیگری بر روی کره زمین زندگی میکرده اند. اما درباره جزئیات زندگی آنها، باید دقت کنیم که این مسائل، یکی از مصادیق غیب است و ما به آن دسترسی نداریم و نمیتوانیم همه جزئیات را کشف کنیم و باید به همان مقداری که در روایات بیان شده است، قبول کنیم.
 ولی آیا قبل از آدم در زمین  چه یا که بوده است   سوالیست که درذهن خیلی ها متبلور می شود   و  می پرسند؟
برای فهم این مسآله  به مطالبی توجه نمایید .
1-  میدانیم که در کهکشانها  میلیاردها کرات وجود  دارد    که هیچگونه خبر نداریم که   در آنها چه موجوداتی وجود  دارد یا خالیست .
2 - بعد از- از بین رفتن منظومه شمسی و کره زمین ما آیا   خداوند یکی از آنها را به جای زمین قرار خواهد داد یا کره جدیدی خلق خواهد کرد .( طبق روایات ).
3 -  آیا آنها چه شکلی یا دارای چگونه تکلیف خواهند بود .یا بلا تکلیف .
4 - آیا تا به حال برای امت های قدیم و بسیار دور-  قیامتی بر پا شده یانه ؟ با در نظرگرفتن وجود مطلق و بی نهایت خالق آنها مسآله پیچیده تر می شود.که آیا در طول این مدت بی نهایت - برای آنها قیامتی واقع نشده و تشکیلات آنها تبدیل به صورت دیگر نشده؟  آنگونه  که برای ما خواهد شد ( یوم تبدل الارض غیر الارض و السموات و برزو لله الواحد القهار سوره ابراهیم آیه 48 ) مطلب سنگین است  .

5 - آیا در قیامت همه کهکشانها و زمین و آسمان - برچیده خواهد شد یا فقط همین منظومه شمسی ؟!

6 - آیا قبل از آدم پدر بزرگ این نسل در زمین  چه نسلی بود وتکلیفشان چه بود ؟
و دهها پرسش های این گونه  که هست و خواهد بود . که  پاسخ آنها با گذشت زمان و پیشرفت علم و دانش  با در زمان امام  زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و روحی لتراب مقدمه الفداء که طبق روایات از 27 حرف علم 25 حرف در زمان آن حضرت تفسیر و روشن می  شود - خواهد بود - خدا می داند.
ولی نسبت به جواب  سوال - 6 - ممکن است از بعضى آیات کریمه قرآن استشمام کرد که قبل از خلقت آدم ابوالبشر (علیه السلام ) و نسل او، انسان هایى دیگر در زمین زندگى مى‏ کرده‏ اند؛ مانند آیه شریفه:" وَ إِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً قالُوا أَ تَجْعَلُ فِیها مَنْ یُفْسِدُ فِیها وَ یَسْفِکُ الدِّماءَ"
 و زمانى که پروردگارت به فرشتگان فرمود: مى‏ خواهم در زمین جانشینى بگذارم، گفتند باز در زمین کسانى مى‏ گذارى که در آن فساد کنند و خون ها بریزند؟." سوره بقره آیه: 30". ]  از آن آیه  بر مى‏ آید قبل از آفرینش بنى آدم دوره دیگرى بر انسانیت گذشته است  که آنها این جواب را دادند . [طباطبایی، محمد حسین، ترجمه المیزان، ج ‏4، ص222 و 223.
اما روایاتی که از ائمه اهل بیت (علیهم السلام) به ما رسیده تصریح می کنند که قبل از این نسل، نسل هایی از انسان ها وجود داشته است که منقرض شده اند و این روایات سابقه دوره های بسیارى از بشریت را قبل از دوره حاضر اثبات مى‏ کنند.

                                       برای نمونه به حدیثی اشاره می کنیم:

صاحب تفسیر عیاشی از هشام بن سالم و او از امام صادق (علیه السلام) نقل می کند که آن حضرت فرمود: اگر فرشتگان موجودات زمینى را قبلاً ندیده بودند، که خونریزى کردند، از کجا گفتند " أَ تَجْعَلُ فِیها مَنْ یُفْسِدُ فِیها وَ یَسْفِکُ الدِّماءَ [ آیا کسى را در آن قرار مى‏ دهى که فساد و خونریزى کند، بقره، 30.   [ مجلسی، بحارالأنوار، ج 11، ص 117، مؤسسه الوفاء، بیروت- لبنان، 1404 هـ ق.
                    البته تردیدی نیست که حضرت آدم اولین نفر از نسل حاضر بوده است.

قرآن کریم بظاهر نزدیک به صراحت می رساند که نسل حاضر از طرف پدر و مادر به یک پدر (به نام آدم) و یک مادر (که در روایات و در تورات به نام حوا آمده) منتهى مى‏ شود و این دو تن، پدر و مادر تمامى افراد انسان  فعلی است .  هم چنان که آیات زیر بر این معنا دلالت مى‏ کند:" وَ بَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسانِ مِنْ طِینٍ ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ ماءٍ مَهِینٍ" [ و خلقت انسان را از گل آغاز کرد، سپس نسل او را از چکیده آبى بى مقدار بیافرید." سوره سجده: 8".
] ؛ " إِنَّ مَثَلَ عِیسى‏ عِنْدَ اللَّهِ کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ" [ محققاً وضع عیسى نزد خدا نظیر وضعى است که آدم داشت و خدا او را از خاک خلق نموده سپس خطاب به خاک فرمود باش و خاک آدم شد." سوره آل عمران آیه: 59".
] ؛ "إِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّی خالِقٌ بَشَراً مِنْ طِینٍ فَإِذا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی فَقَعُوا لَهُ ساجِدِینَ" [ و به خاطر بیاور هنگامى را که پروردگارت به فرشتگان گفت: «من بشرى را از گل مى‏ آفرینم! هنگامى که آن را نظام بخشیدم و از روح خود در آن دمیدم، براى او به سجده افتید، ص 71 و 72.
به طورى که ملاحظه مى‏ کنید این آیات  این مطلب را  به دست مى‏ دهند  که سنت الاهى در بقاى نسل بشر این بوده که از راه ساختن نطفه این بقا را تضمین کند، و لیکن این خلقت با نطفه بعد از آن بود که دو نفر از این نوع را از گل آفرید، و او آدم و پس از او همسرش بود که از خاک خلق شدند (و پس از آن که داراى بدنى و جهازى تناسلى شدند فرزندان او از راه پدید آمدن نطفه در بدن آدم و همسرش خلق شدند) پس در ظهور آیات نامبرده بر این که نسل بشر به آدم و همسرش منتهى مى‏ شوند جاى هیچ شک و تردیدى نیست [ طباطبایی، محمد حسین، ترجمه المیزان، ج ‏4، ص 224 و 225.
البته : ما به متن دینی که اثبات کند آدم جد ما- هشتمین مرد روی کره زمین بوده، برخورد نکردیم بله در روایاتی بیان شده است که نسل حضرت آدم بعد از هفت دوره و هفت نسل از خلقت آدم بوده است؛ مثلا مرحوم صدوق در کتاب خصال، از امام باقر (علیه السلام) روایت کرده که فرمود: "خداى عزوجل از روزى که زمین را آفریده، هفت عالم را در آن خلق (و سپس منقرض کرده است) که هیچ یک از آن عوالم از نسل آدم ابوالبشر نبوده اند و خداى تعالى همه آنها را از پوسته روى زمین آفرید و نسلى را بعد از نسل دیگر ایجاد کرد و براى هر یک، عالمى بعد از عالم دیگر پدید آورد تا در آخر، آدم ابوالبشر را بیافرید و ذریه اش را از او منشعب ساخت. [شیخ صدوق، خصال، ج 2، ص 652، ح 54.
 اما ممکن است این روایات با لحاظ روایات دیگر که دوره های بیشتر را در گذشته ثابت می کند، اشاره به کثرت دوره های گذشته باشد؛ مثلا: شیخ صدوق در کتاب توحید• از امام صادق (علیه السلام) روایتى آورده که در ضمن آن امام (علیه السلام) به راوى فرموده: "شاید شما گمان مى کنید که خداى عزوجل غیر از شما هیچ بشر دیگرى را نیافریده است. نه، چنین نیست، بلکه هزار هزار آدم آفریده که شما از نسل آخرین آنها هستید". [ شیخ صدوق، توحید، ص 277، ج 2، چاپ تهران.
همچنین در خصال از امام صادق (علیه السلام) روایت آورده که فرمود: خداى عز و جل دوازده هزار عالم آفریده که هر یک از آن عوالم از هفت آسمان و هفت زمین بزرگتر است ( دقت کنید )  و هیچیک از اهالى یک عالم به ذهنش نمى‏ رسد که خداى تعالى غیر عالم او عالمى دیگر نیز آفریده باشد. [ خصال ج 2 ص 639 ح 14.
با توجه به قرائنی -  بعید نیست که در زمان آفرینش آدم افرادی از نسل های گذشته که در حال انقراض بودند هنوز نیز وجود داشته اند همچنان که بعضی از دانشمندان این را گفته اند.
 در هرحال زمانی امامان شیعه از انسان های قبل از آدم ابو البشر سخن گفتند که از انسان های فسیل شده خبر و اطلاعی در دست نبود. این است که امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی، ارزش واقعی این سخنان بهتر فهمیده شده و به ارتباط این بزرگان با جهان ماوراء طبیعت آسان تر پی برده می شود.

                    یکی از دانشمندان معاصر در زمینه ازدواج فرزندان آدم می گوید:

در این جا احتمال دیگرى نیز هست که گفته می شود: فرزندان آدم با بازماندگان انسان‏هاى پیشین ازدواج کرده‏ اند (بعد از تکثیر نسل - آنها نیز از بین رفته اند )  زیرا طبق روایاتى آدم اولین انسان روى زمین نبوده، مطالعات علمى امروز نیز نشان می دهد که نوع انسان احتمالاً از چند ملیون سال قبل در کره زمین زندگى می کرده، در حالى که از تاریخ پیدایش آدم تا کنون زمان زیادى نمی گذرد، ( هفت یا هشت هزار سال )  بنا بر این باید قبول کنیم که قبل از آدم انسان‏هاى دیگرى در زمین می زیسته‏ اند که به هنگام پیدایش آدم در حال انقراض بوده‏ اند، چه مانعى دارد که فرزندان آدم با باقیمانده یکى از نسل‏هاى پیشین ازدواج کرده باشد.  [ مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج ‏3، ص 247، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1374 هـ ش، چاپ اول‏؛ ر. ک، جعفری، یعقوب، (تفسیر) کوثر، ج ‏2، ص 349.
علامه طباطبایی می گوید: در تاریخ یهود آمده است که عمر نوع بشر از روزى که در زمین خلق شده تا کنون، بیش از حدود هفت هزار سال نیست ...ولی دانشمندان " ژئولوژى" معتقدند که عمر نوع بشر بیش از ملیون ها سال است، و بر این گفتار خود ادله‏ اى از فسیل‏هایى که آثارى از انسان ها در آنها هست، و نیز ادله‏ اى از اسکلت سنگ شده خود انسان هاى قدیمى آورده‏ اند، که عمر هر یک از آنها به طورى که روى معیارهاى علمى خود تخمین زده‏ اند بیش از پانصد هزار سال است.
ممکن است ، دوره ما انسان ها متصل به دوره فسیل‏هاى نامبرده نباشد، بلکه انسان هایى قبل از خلقت آدم ابوالبشر در زمین زندگى کرده و سپس منقرض شده باشند، و همچنین این پیدایش انسان ها و انقراضشان تکرار شده باشد، تا پس از چند دوره نوبت به نسل حاضر رسیده باشد  [ طباطبایی، محمد حسین، ترجمه المیزان، ج ‏4، ص 222، مترجم: موسوى همدانى، سید محمد باقر، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم، 1374 هـ ش، چاپ پنجم‏.  .
                                                     روایت ذیل  را بخوانید.
حضرت علی علیه‌السلام می‌فرمایند: وقتى که خداى متعال اراده کرد که خلقتى را به دست قدرت خود ایجاد کند و این امر بعد از گذشت هفت هزار سال از خلقت جن و نسناس در زمین بود، ( نه اینکه اول خلقت بود)  آن‌گاه خداوند از طبقات آسمان‌ها پرده برداشت و به ملائکه فرمود: به زمین بنگرید و اهل آن از جن و انس را ببینید، پس وقتى که نگاه کردند و اعمال معصیت‌آمیز آن‌ها را دیدند، بر ایشان بسیار دشوار بود، آن وقت گفتند: پروردگارا! تو عزیز و قادرى و این‌ها خلق ضعیف تو هستند که با روزى تو زندگى مى‏ کنند ولى تو را نافرمانى و معصیت مى‏‌نمایند و تو از آن‌ها انتقام نمى‌‏گیرى، وقتى که پروردگار سخن آنان را شنید، فرمود: من میخواهم در زمین جانشینى قرار دهم که حجت من در زمین من باشد، ملائکه گفتند: تو منزهى از این‌که در زمین موجودى را بیافرینى که همان‌طور که جنیان در زمین فساد مى‏‌کردند، در آن فساد و و خونریزى کنند، پس این خلیفه را از ما قرار بده، چون ما تو را معصیت و نافرمانى نکرده و تو را به ستایش تسبیح مى‏ گوییم و تقدیس مى‏‌نماییم، آن‌گاه خداى عزوجل فرمود: همانا من چیزى را مى‏‌دانم که شما نمى‏‌دانید، اراده کرده‌‏ام که به دست قدرت خود خلقى را بیافرینم و از ذریه او پیامبران و بندگان صالح و امامان هدایت‌یافته‌‏اى قرار دهم و آن‌ها را جانشینان خود بر خلقم در زمین قرار دهم و زمین خود را از لوث نسناس پاکیزه سازم و جنیان عصیانگر را منتقل کرده و آن‌ها را در هوا و در اقطار زمین سکونت دهم و بین آن‌ها و خلقم حجابى قرار دهم. (علل‌الشرایع/۱/۱۰۵)
باز نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، این است که انسان‌های امروزی همه از نسل حضرت آدم علیه‌السلام هستند و هیچ ربطی به نسل‌های قبلی ندارند و مستقل از آن‌ها خلق شده، نیز مطلبی روشن است. از جمله دلایل آن این‌که در آیه ذیل به عدم وجود پدر برای حضرت آدم علیه‌السلام و خلق ایشان از خاک اشاره می‌کند: «إنّ مثل عیسى‏ عندالله کمثل آدم خلقه من تراب ثم قال له کن فیکون [آل‌عمران/۵۹]مثل عیسى در نزد خدا، هم‌چون آدم است که او را از خاک آفرید و سپس به او فرمود: «موجود باش!» او هم فوراً موجود شد.»و ظاهر آیات قرآنی به‌خوبی این مطلب را نشان می‌دهد؛ که در موارد مکرر انسان‌ها را با تعبیر «بنی آدم» خطاب قرار داده است:  «یا بنی آدم [اعراف/۲۷]ای فرزندان آدم!»

طبق ادّعای برخی باستان شناسان، حتّی ماکتهایی از هواپیما نیز یافت شده که به چندین هزار سال قبل مربوط می شوند؛ و شباهت شگفتی به هواپیماهای امروزی دارند. در برخی نوشته های مصری ـ که به خطّ تصویری هستند ـ نیز تصاویری به شکل هلیکوپتر، لامپ برق و دیگر ابزارهای امروزی یافت شده اند؛ که باستان شناسان را سخت گیج و کلافه کرده اند.
در سر زمین پرو نیز نقّاشی های عظیمی روی زمین کشیده شده اند که از روی زمین ابداً به چشم نمی آیند؛ امّا وقتی با هواپیما از بالا نگاه می شود، تصاویر خود نمایی می کنند. برخی از این تصاویر باستانی، به نحو عجیبی شباهت به هواپیما و فضا پیما و امثال آن دارند.
در افسانه های سرخپوستی و یونانی نیز از قومی یاد می شود که در قارّه ای به نام آتلانتیس زندگی می کردند و وسائلی برای هوانوردی و فضاگردی داشته اند؛ و سلاحهایی داشته اند که نوری کشنده شلّیک می کرده است. افلاطون نیز به وجود چنین قارّه ای در آن سوی آفریقا اشاره نموده است. گفته می شود که این قارّه بین قارّه ی آمریکا و آفریقا و اروپا قرار داشته، که امروزه در اقیانوس اطلس فرو رفته است.
طبق بیان افلاطون، این قوم، ۱۲ هزار سال قبل از افلاطون زندگی می کرده اند؛ یعنی بیش از ۱۴ هزار سال قبل از زمان ما. لذا طبق اقوالی که خلقت آدم(ع) را حدوداً هشت هزار سال قبل گفته اند، باید گفت که این قوم، بیش از شش هزار سال قبل از آدم(ع) می زیسته اند.
البته این گونه ماجراهای باستان شناختی هنوز معمّاهایی ناگشوده اند؛ و دانسته های بشر در برابر نادانسته هایش در این باب، همانند قطره ای است در برابر دریا.

در این مورد گفتنی ها زیاد و مطالب فراوان  است که به همین مقدار اکتفا می کنیم .

 از منابع فراوان استفاده شده که آوردنش بطول می انجامد.