378 - دعای حضرت امام رضا علیه السلام برای امام زمان عجّل اللَّه تعالی فرجه ( انتقال از شماره 374)
11 بازدید
موضوع: اخلاق و عرفان

انتقال از شماره 374

دعای حضرت امام رضا علیه السلام برای امام زمان عجّل اللَّه تعالی فرجه

مرحوم محدّث قمی می نویسد: آقا سید حسن موسوی کاظمی ادام اللَّه بقائه در تکمله «أمل الآمل» مطلبی را نقل نموده که خلاصه آن این است:

یکی از علماء امامیه کتابی درباره شهادت حضرت امام رضا علیه السلام نوشته است به نام «تأجیج نیران الأحزان فی وفاة سلطان خراسان» و از متفرّدات آن کتاب این است که فرموده: روایت شده که دعبل خزاعی وقتی که قصیده تائیه خود را برای حضرت امام رضا علیه السلام خواند، چون به این شعر رسید:

 خروج امام لا محالة خارج *** یقوم علی اسم اللَّه بالبرکات

حضرت امام رضا علیه السلام برخاست و روی پاهای مبارک خود ایستاد و سر نازنین خود را به سوی زمین خم کرد، پس از آن که کف دست راست خود را بر سر گذاشته بود گفت: أللّهمّ عجّل فرجه ومخرجه، وانصرنا به نصراً عزیزاً. ( منتهی الآمال: 1176-

خداوندا؛ در ظهور و زمان خروج او تعجیل فرما و به وسیله او به ما کمک فرما کمکی کم نظیر.

 جالب توجّه است که در این جریان با اینکه دعبل شاعر بزرگ شیعه، نه از نام مخصوص امام زمان عجّل اللَّه تعالی فرجه یاد کرده و نه هیچ یک از اسامی دیگر آن حضرت را به زبان جاری ساخته و تنها قیام آن بزرگوار و روزهای شکوهمند و پربرکت ظهور را یادآور شده، ولی حضرت امام رضا علیه السلام به خاطر یاد آن بزرگوار و یاد دولت کریمه ایشان - نه به خاطر شنیدن نام مخصوص آن حضرت - به پا خواسته و سر نازنین را به سوی زمین خم کرده و در حالی که دست راست خود را بر روی سرگذارده بودند برای تعجیل فرج و ظهور آن حضرت دعا نمودند.

 و این، دلیل بر شدّت علاقه، توجّه و عنایت حضرت امام رضا علیه السلام به امام عصر عجّل اللَّه تعالی فرجه و همچنین فرا رسیدن دولت کریمه آن حضرت می باشد.

 از آنجا که رفتار ائمّه علیهم السلام باید برای همه سرمشق باشد به طوری که در کردار خود پیرو آن بزرگواران باشند، همان گونه که حضرت امام رضا علیه السلام با یاد امام عصر ارواحنا فداه شور و اشتیاق خود را ظاهر ساختند، ما نیز باید با شنیدن نام آن حضرت و یاد دولت کریمه آن بزرگوار با اظهار شوق و علاقه خود نسبت به آن بزرگوار، ارادت خود را به آن وجود مقدّس محکم و استوار نماییم.

 فرمان حضرت امام رضا علیه السلام   به دعا نمودن برای امام زمان عجّل اللَّه تعالی فرجه

حضرت امام رضا علیه السلام تجلیل های ویژه ای را نسبت به امام زمان عجّل اللَّه تعالی فرجه انجام می دادند و همان گونه که از شعر دعبل و احترام خاصّ آن حضرت استفاده می شود، امام رضا علیه السلام می خواسته اند با رفتار ویژه خود همه دوستان و شیعیان را به انجام این گونه احترام، به خاطر یاد امام عصر ارواحنا فداه راهنمایی کنند.

 و نیز حضرت امام رضا علیه السلام به کسانی که به حضورشان شرفیاب می شدند پیوسته دستور می دادند دعای غیبت ( شيخ كلينى و غير او از احضرت صادق عليه السّلام روايت كرده اند: اين دعا را تعليم زراره فرمود: كه در زمان غيبت و امتحان شيعه بخوانند: اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دينى خدايا خود را به من بشناسان، زيرا اگر خود را به من نشناسانى فرستاده ات را نشناخته ام، خدايا فرستاده ات را به من بشناسان، زيرا اگر فرستاده ات را به من نشناسانى حجّتت را نشناخته ام، خدايا حجّتت را به من بشناسان، زيرا اگر حجّتت را به من نشناسانى، از دين خود گمراه مى شوم. )  . را بخوانند.

 از جمله «وکان یأمر بالدعاء. . . » تأکید و اصرار حضرت امام رضا علیه السلام به خواندن این دعا استفاده می شود.

 اگر چشم و گوش باطنی ما باز می بود، شاید به ما نیز خواندن این دعا را سفارش می فرمودند.

به زائرین محترم حضرت امام رضا علیه السلام توصیه می شود در بارگاه ملکوتی آن حضرت، از خواندن زیارت های حضرت مهدی عجّل اللَّه تعالی فرجه و دعا نمودن برای تعجیل ظهور آن بزرگوار غفلت و کوتاهی نکنند؛ زیرا یکی از مکان هایی که در آن ها دعا برای ظهور امام زمان ارواحنا فداه سفارش و تأکید شده، حرم نورانی حضرت امام رضا علیه السلام است.

 ما باید مواظب باشیم وقتی که وارد حرم و بارگاه آن حضرت می شویم درباره خواسته ها و حاجت های خود دقّت کنیم و با در نظر داشتن عظمتِ ولایت و قدرت آن بزرگوار، از درخواست حاجت های بزرگ دریغ نورزیم و توجّه داشته باشیم که حاجتی مهمتر و بزرگتر از فرا رسیدن فرج و ظهور منتقم آل محمّد علیهم السلام و دوران پرشکوه حکومت آن بزرگوار نیست.

 ولی متأسّفانه هدف برخی از زائرین، فقط درخواست حاجت های مادّی از حضرت امام رضا علیه السلام است و این کار یقیناً اشتباه است. مخصوصاً اگر انسان حاجت خود را رسیدن به ثروت های کلان و مال بی شمار قرار دهد که در بسیاری از موارد سبب طغیان صاحبان آن شده به گونه ای که هیچ گونه توجّهی به مسئولیت خود دربرابر ثروت های انباشته خویش ندارند.

 واضح است کسانی که دارای چنین ثروت هایی نیستند در برابر آن، مسئولیتی نیز ندارند.

حضرت امام رضا علیه السلام فرمودند: هر کس از خداوند به روزی کم راضی شود، خدا از او به عمل کم راضی می شود.

 و روایت شده از ابن ابی شعبه حلبی و نوفلی که بر حضرت امام رضا علیه السلام وارد شدیم و به آن حضرت گفتیم که ما در وسعت رزق و فراوانی در زندگی بودیم ولی حال ما تغییر کرد و فقیر شدیم، دعا کنید که خدا آن را به ما برگرداند.   حضرت فرمود:

می خواهید چگونه بشوید؟ آیا می خواهید شاه باشید؟! آیا خوشحال می شوید که مانند طاهر و هرثمه (که از سرکردگان مأمون بودند) باشید ولی بر خلاف این عقیده و آئینی که اکنون بر آن هستید می بودید؟!

گفتم: نه واللَّه؛ مرا شاد نمی کند که دنیا و آنچه در آن است از طلا و نقره از من باشد و من بر خلاف این عقیده باشم که معتقد هستم.

حضرت فرمود: حق تعالی می فرماید:  «إِعْمَلُوا آلَ داوُدَ شُکراً وَقَلیلٌ مِنْ عِبادِی الشَّکور»( سوره سبأ، آیه 13-  

ای آل داود؛ شکر (نعمت ها) را بجای آورید و عدّه کمی از بندگان من شکر گزارند.

آن گاه فرمود: گمان خود را به خدا نیکو کن؛ همانا هر کس گمان او به خدا نیکو شد، خدا نزد گمان او است و کسی که به روزی کم راضی شد، خداوند از او عمل کم را می پذیرد، و کسی که به مال حلالِ اندک راضی شد، مؤونه او سبک می شود، و خانواده او بانشاط می باشند، و خداوند او را به درد دنیا و دواء آن بینا می کند، و او را از دنیا به سوی بهشت به سلامت بیرون می برد. () منتهی الآمال: 928-

بنابراین به شکر و سپاس خداوند بزرگ بپردازید و همّ و غمّ خود را فقط نیازهای مادّی قرار ندهید؛ بلکه به حاجت های معنوی بپردازید و توجّه داشته باشید که بزرگترین حاجت معنوی - که نیازهای مادّی را نیز برطرف می سازد – فرا رسیدن ظهور پرشکوه امام زمان عجّل اللَّه تعالی فرجه می باشد.

یکی از نکته های بسیار ارزشمند و اساسی این است که ما باید فرج و گشایش را - نه برای خودمان - بلکه برای اهل بیت علیهم السلام بخواهیم که نتیجه آن، گشایش و راحتی خودمان نیز می باشد. به این دلیل که هر کسی باید محمّد و آل محمّد صلوات اللَّه علیهم اجمعین نزد او مقدّم بر خود و نزدیکانش باشند.

  ما می دانیم ظلم ها و ستم های فراوانی که بر اهل بیت علیهم السلام وارد شده تا ظهور حضرت بقیة اللَّه الأعظم ارواحنا فداه ادامه دارد و شدّت ها و سختی های وارده بر خاندان وحی علیهم السلام هنوز وجود دارد. به این جهت در دعاها می گوییم: «أللّهمّ عجّل فرجهم» و تعبیرات بسیار دیگری از این نمونه که فرج و گشایش آن ها را از خداوند می خواهیم و تحقّق فرج در صورتی است که ظلم و سختی وجود داشته باشد. پس چون ظلم و ستم و سختی و شدّت هنوز بر اهل بیت علیهم السلام ادامه دارد، فرج و ظهور آن بزرگواران را از خداوند می خواهیم.

 بنابراین اگر جامعه ما در سختی و شدّت به سر می برد و گرفتاری ها ما را احاطه کرده است، از آنجا که ستم ها و سختی ها بر پیامبر و آل پیامبر صلوات اللَّه علیهم هنوز ادامه دارد، ما باید برطرف شدن گرفتاری و ظلم و ستم از آنان را مقدّم بر رفع گرفتاری وظلم و ستم از خود بدانیم و برای برطرف شدن آن دعا کنیم که اگر چنین کاری انجام دهیم، در نتیجه برای خودمان نیز دعا کرده ایم.

شخصی در صحن حرم حضرت امام رضا علیه السلام زنی را می بیند که به شدّت می گریسته است. آن زن به او می گوید: شوهر من فرار کرده و مرا با چهار دختر تنها گذارده و چون پول اجاره خانه ندارم، صاحبخانه اثاثیه ما را بیرون ریخته، با این وضع چکنم؟

 آن شخص مقداری به آن زن کمک کرده و از اینکه نتوانسته مشکل آن زن را حلّ کند و خانه ای برای او اجاره کند غمگین به حرم مطهّر حضرت امام رضا علیه السلام مشرّف می شود و به حضرت امام رضا علیه السلام می گوید: آقاجان؛ به خاطر این افراد ستمدیده ومظلوم، فرج را از خداوند بخواهید و مشکل غیبت را پایان دهید.

 ناگهان متوجّه می شود که حضرت امام رضا علیه السلام به صورت الهام به او می فرمایند:

ظلم و ستمی که بر ما اهل بیت وارد شده، از همه بیشتر است. () یکی از موارد ظلم و ستمی که بر اهل بیت علیهم السلام روا شده است، کم توجّهی و یا بی توجّهی بسیاری از افراد به متن دعاها و زیاراتی می باشد که از خاندان وحی علیهم السلام وارد شده است. با توجّه و دقّت در متن دعاها و زیارات، به معارف و عقاید مهمّی دست می یابیم که چه بسا مانند آن ها در روایات اندک است. با این همه، متأسّفانه برخی از افراد به دعاها و زیارت ها فقط از جنبه ثوابِ آن ها می نگرند و به آثار مهمّ دیگر آن توجّهی نمی کنند.

امیدواریم خداوند به زودی به صاحب امر ولایت الهی، فرمان قیام و انتقام را صادر فرماید تا با ظهور مقام ولایت خاندان وحی علیهم السلام ریشه ظلم و ستم در سراسر جهان ریشه کن شود.