323 - قميون حجت خدا بر خلق!
51 بازدید
موضوع: اخلاق و عرفان

لطفا یاد داشتهای 291  و 171 را هم مربوط به قم است مطالعه نماءید.                                                                         

                                                                   قمیون حجت خدا بر خلق!

از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت آمده است که فرمود:

سیأتی: زمان تکون بلدة قم واهلها حجة علی الخلائق، و ذلک فی زمان غیبة قائمنا علیه السلام الی ظهوره ولولا ذلک لساخت الارض بأهلها، و انّ الملائکة لتدفع البلایا عن قم و اهله، وما قصده جبار بسوء الا قصمه قاصم الجبارین و شغله عنهم بداهیة او مصیبة او عدو، و ینسی اللَّه الجبارین فی دولتهم ذکر قم و اهله کما نسوا ذکر اللَّه[1]. بزودی می آید زمانی که شهر قم و اهل آن حجت بر خلق ها با شند و این در زمان غیبت قائم ما علیه السلام تا ظهور او خواهد بود، و اگر این گونه نباشد، زمین فرو می رود با اهلش، و همانا فرشتگان بلاها را از قم و اهل آن دور می سازند، و ستمگری آنجا را قصد نکند مگر این که اورا ریشه کنَنده ستمکاران (یعنی خدا)، ریشه کن می نماید و او را از اهل قم با گرفتاری یا مصیبتی به خود مشغول می سازد و قم و اهل آن را در دولت ستمکاران، از یاد آنها می برد آن گونه که ستمگران خدا را فراموش نموده اند.

با سندهاى متعدد روايت شده است از امام صادق عليه السلام كه يادى از كوفه كرد فرمود: ستخلو كوفة من المؤمنين و يأزر عنها العلم كما تأزر الحية فى جحرها، ثم يظهر العلم ببلدة يقال لها قم، و تصير معدنا للعلم و الفضل حتى لا يبقى فى الارض مستضعف فى الدين حتى المخدرات فى الحجال، و ذلك عند قرب ظهور قائمنا، فيجعل اللَّه قم و أهله قائمين مقام الحجة، و لولا ذلك لساخت الارض بأهلها و لم يبق فى الارض حجة، فيفيض العلم منه إلى سائر البلاد فى المشرق والمغرب، فيتمّ حجة اللَّه على الخلق حتى لا يبقى أحد على الأرض لم يبلغ إليه الدين و العلم، ثم يظهر القائم عليه السلام و يصير سبباً لنقمة اللَّه و سخطه على العباد، لأنّ اللَّه لا ينتقم من العباد إلا بعد إنكارهم حجته- بحار الأنوار: 60/ 213 ح 23. به زودى كوفه از مؤمنين خالى مى شود و علم از آن جمع شود (و بيرون آيد) آن گونه كه مار در لانه‏اش جمع مى شود سپس ظاهر مى شود علم در شهرى كه آن را قم گويند، معدن مى شود بر علم و فضل حتى باقى نمى ماند در زمين مستضعفى در دين حتى خانم‏هاى پرده نشين، و اين (قضايا) نزديك ظهور قائم ما خواهد بود، پس قرار مى دهد خدا قم و اهل آن را قائم مقام حجت (خود در زمين) و اگر اين نبود زمين بر اهلش فرو مى رفت و در (روى) زمين حجتى باقى نمى ماند پس علم از قم سرازير مى شود به ساير شهرها در مشرق و مغرب، پس حجت خدا تمام مى شود بر خلق بطورى كه كسى نمى ماند بر زمين كه دين و علم بر او نرسيده باشد، سپس قائم ما عليه السلام ظهور نمايد و سبب بلاى خدا و غضبش بر بندگان مى شود زيرا خداوند انتقام نمى گيرد از بندگان، مگر بعد از انكار حجت (خدا).

 هرکس مرا زیارت کند

در زمانی که امام رضا علیه السلام زنده بود و از اهل قم به خدمتش رسیدندبه آنها فرمود:

سیأتی: علیکم یوم تزورون فیه تربتی بطوس، ألا فمن زارنی و هو علی غسل خرج من ذنوبه کیوم ولدته ام [2]

 (خوش آمدید شما بحق شیعه ما هستید) به زودی می آید برای شما روزی، در طوس تربت مرا زیارت می کنید، آگاه باش هرکس مرا زیارت کند باغسل، بیرون رود از گناهانش مانند روزی که مادرش او را به دنیا آورده است.

پی نوشت:

[1] اسلام فراتر از زمان ص 346 از( بحار الأنوار: 57/ 213:

[2] عیون الأخبار: 2/ 260 ح 21؛ اثبات الهداة: 3/ 283 ح 100؛ وسائل الشیعة: 10/ 446 ح 21 مدینةالمعاجز: 4/ 257 ضمن ح 118؛ بحارالأنوار: 60/ 231 ح 72 و 102 49 ح 6؛ الأحادیث الغیبیة: 3/ 27 ح 761-