245 - بمناسبت ولادت شخصیت دوم جهان آفرینش در درون کعبه
231 بازدید
موضوع: اخلاق و عرفان


                                     من ار به قبله رو کنم به عشق روی او کنم ***    اقامه صلات را به گفتگوی او کنم
                                 گر از وطن سفر کنم سفر به سوی او کنم ***    زحج و بیت بگذرم طواف کوی او کنم
                                 کز احترام مولدش حرم شده است محترم ***    در این ولا بگو نعم که هست اعظم نعم 

مادر عیسی در بیت المقدس بود، هنگامی که وقت ولادت عیسی فرارسید، مریم ندایی شنید که بیرون شو، اینجا عبادت‌گاه است نه زایشگاه، اما فاطمه بنت اسد هنگامی که زایمانش نزدیک شد در حرم بود، دیوار کعبه شکافته شد.

،

خدای   کعبه ( لم یلد و لم یولد ) است زاده نشده و دارای فرزند نیز نمی باشد ولی یک امر را نمی توان انکار کرد و آن اینکه صدای گریه نوزاد از خانه خدا به گوش رسیده است.

و این نوزاد در داخل خانه اش پاک و مطهر قدم به دائره وجود گذاشت و به دستور خودش سه روز وشب کامل از او و مادرش باغذاها و میوه های بهشتی  پذیرائی شد و مورد فخر عالمیان گردید.

ولادت امام علی علیه السلام در سیزدهم رجب سال 30 عام الفیل رخ داده است. بنا به نقل دانشمندان شیعه[ خصائص الائمه علیه‌السلام (سید رضی)، ص 39؛ الارشاد (شيخ مفيد)، ص 8.] و گروه زیادی از اهل سنت ولادت آن حضرت در خانه خدا اتفاق افتاده است. این جریان از اختصاصات آن حضرت است و در تاریخ بشریت سابقه نداشته و بعد از آن نیز تکرار نشده است

درمورد ولادت مولای متقیان علی علیه السلام یاد داشتی فبلا زیر( عنوان مولود کعبه  ) زیر شماره   82   از نظر عزیزان گذشت چون در  آن مقاله بطور عام صحبت شد در  این یاد داشت  اختصاصا از تعدادی از  علمای بزرگ برادران اهل سنت مطالبی می آوریم که از برادران عزیز استدعا دارد بدون غرض و منصفانه مطالعه نموده و قضاوت نمایند که ولادت آن حضرت در داخل کعبه معظمه مورد تایید تمام فرق اسلامی می باشد و هیچ شک و شبهه ای در آن وجود ندارد و نیز در یادداشتهای متعدد گذشته مختصری از مظلومیت و حالات مختلف و ولایت آن امام با عظمت به عرض بزرگواران عزیز ارائه داده شد که لطفا آنها را هم مطالعه نمایند.

                                                ولادت حضرت علی علیه السلام در منابع اهل سنت

علامه فقید معاصر شیخ آقا بزرگ تهرانی می نویسد: «آقا مهدی بن محمدتقی بن ابراهیم نقوی معاصر و متولد در سال 1316 ه از احفاد سید دلدار علی هندی دانشمند و فقیه مشهور شیعه در دیار هند، در کتاب «علی والکعبه» که در 44 صفحه چاپ شده است، از 22 کتاب از کتب علمای عامه نقل می کند که تصریح کرده اند علی علیه السلام در کعبه متولد شده است.

و هم می گوید: علامه میرزا محمدعلی اردوباردی متولد 1312 ه (از علمای بزرگ معاصر در نجف اشرف) کتاب «امیرالمؤمنین و الکعبه» در اثبات ولادت حضرت امیر در بیت الحرام را تالیف نموده که در باب خود کتابی ابتکاری است.[ الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج2، ص352.

علامه امینی به تفصیل پیرامون ولادت علی علیه السلام در کعبه بحث نموده و از جمله از 1 - دانشمند عالی قدر عامه حافظ ابو عبدالله محمد بن عبدالله، معروف به حاکم نیشابوری در کتاب «مستدرک صحیحین» ج3، ص483 نقل می کند که گفته است:.[وقد تواتر الاخبار ان فاطمة بنت اسد ولدت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب کرم الله وجهه فی جوف الکعبه. «اخبار به تواتر رسیده که فاطمه دختر اسد، امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب کرم الله وجهه را در درون کعبه زائید

2 - و از کنجی شافعی در کتاب «کفایه» نقل کرده که از طریق ابن نجار از حاکم نیشابوری روایت نموده که گفته است: «امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب در مکه در خانه خدا، شب جمعه سیزدهم ماه رجب سی سال گذشته از عام الفیل متولد گردید. نه قبل و نه بعد از وی مولودی در بیت الله الحرام جز او متولد نگردید و این کرامتی برای آن حضرت بود به خاطر مقام با عظمت او بود».

3 - به پیروی از وی، محدث  متعصب اهل سنت  احمد بن عبدالرحیم دهلوی مشهور به «شاه ولی الله» پدر عبدالعزیز دهلوی مصنف کتاب «تحقه اثنی عشریه» (تحفه اثنی عشریه کتابی بزرگ در رد شیعه است و هموطن او سید عالی قدر میر حامد حسین نیشابوری هندی کتاب با عظمت «عقبات الانوار» را در رد آن  کتاب نوشت.  در کتاب «ازالة الخفاء» نوشته است: «اخبار متواتر است که فاطمه دختر اسد امیرالمؤمنین علی را در درون کعبه زائید. آن حضرت در روز جمعه سیردهم ماه رجب سی سال بعد ار عام الفیل در کعبه متولد گردید و هیچ کس جز او نه قبل و نه بعد از وی در کعبه متولد نگردید».

4 - شهاب الدین سید محمود الوسی صاحب تفسیر کبیر در شرح اشعار عینیه عبدالباقی عمری افندی ص 15 که  از نوادگان خلیفه دوم است، شرحی نوشته است که نام کتاب او سرح الخریده الغیبیه فی شرح القصیده العینیه نام دارد که شعر افندی را چنین نقل می کند:

                       أنت العلیُ  اَلّذی فَوقَ الْعُلَی رُفِعا *** بِبَطْنِ مَکهَ عِندَ البَیتِ إذْ وُضِعا

تو آن علی بلند مرتبه ای هستی که جایگاه تو از مقام رفیع الهی نشات گرفته و در اوج رفعت انسانی هستی

خداوند تورا آورد درون مکه  و داخل کعبه تورا قرار داد و تو اینگونه نازل شدی.

آلوسی در ادامه؛ ضمن شرح ابیات افندی چنین می نویسد:

و فی کون الامیر کرم الله وجهه ولد فی البیت، امر مشهور فی الدنیا وذکرفی کتب الفریقین السنه و الشیعه.

اینکه علی بن ابی طالب کرم الله وجهه در داخل خانه خدا به دنیا آمده است، امری  مشهور است که در کتب شیعیان و اهل سنت آمده است. سرح الخریدة، ص 3 و 15

با دقت در این کلام آلوسی، در می­یابیم که وی به عنوان یک عالم بزرگ اهل سنت ولادت امیرمؤمنان سلام الله در کعبه را امری مشهور تلقی کرده و معترف است که کتب شیعه و سنی نسبت به این مسأله اهتمام داشته اند.

تا آنجا که می گوید: «جز او کرم الله وجهه کسی در خانه خدا متولد نشده و چقدر مناسب است که امام ائمه در محلی که قبله مسلمین است متولد گردد.( سبحان من یضع الاشیاء فی مواضعها و هو احکم الحاکمین.)  [۱الغدیر، ج6، ص22.

5 - جلال الدین محمد دوانی فیلسوف مشهور درگذشته سال 908 هجری که از مفاخر علمای عامه بوده و فقط در اواخر عمر شیعه شده است، در کتاب فارسی «نور الهدایه فی اثبات الولایه» می نویسد: «این که جمهور اهل سنت از میان تمام صحابه پیغمبر فقط به علی علیه السلام «کرم الله وجهه» می گویند (یعنی گرامی باد رخسار او) به دو علت است:

یکی این که در میان صحابه تنها علی علیه السلام بوده است که قبل از بلوغ اسلام آورد و هرگز در مقابل بت نایستاد و کرنش نکرد، و دیگر این که نوشته اند؛ زمانی که فاطمه دختر اسد مادر علی علیه السلام آبستن به حضرت بود، هرگاه محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله را می دید، ناگهان به احترام آن حضرت برمی خواست و ادای احترام می کرد.

پیغمبر آینده اسلام روزی گفت: ای مادر! تو آبستنی، من راضی نیستم برای من این طور از جا برخیزی، فاطمه گفت: به خدا قسم هرگاه شما را می بینم، جنینی که در شکم دارم طوری جابجا می شود که مرا ناگزیر می سازد از جا بلند شوم!

کسانی که آنروز حاضر بودند با کمال تعجب دیدند ناگهان ضلع کعبه شکست و فاطمه همسر ابوطالب به درون کعبه رفت و شکاف دیوار بهم آمد.[این نقطه تا این اواخر در دیوار کعبه مشخص بود. بیشتر زائران شیعه هنگام طواف خانه کعبه چون به آن نقطه می رسند که هنوز هم علامتی دارد آن را می بوسند.

موضوع بلافاصله دهن به دهن گشت و به گوش مرد و زن مکه رسید و همه منتظر بودند ببینند سرانجام آن ماجرای شگفت انگیز چه خواهد بود. همسر ابوطالب سه روز در خانه کعبه بسر برد. روز چهارم کسانی که پیرامون کعبه گرد آمده بودند، دیدند دیوار کعبه از همان جا بار دیگر شکاف برداشت و آن بانوی سرفراز در حالی که نوزاد خود را در آغوش داشت از درون خانه خدا بیرون آمد.

همسر ابوطالب خطاب به حاضران گفت: ای مردم! خداوند مرا به خاطر نوزاد پاک سرشتم بر زنان دیگر برتری داد. زیرا هیچ زنی تاکنون اجازه نداشته است که در خانه خدا وضع حمل کند. ولی خداوند خانه اش را در اختیار من گذاشت تا فرزند خود را در آن جایگاه مقدس بزایم، سپس به خانه آمد   .پیغمبر آینده اسلام که از ماجرا اطلاع یافته بود، در خانه ابوطالب بود. نوزاد تا آن لحظه چشم باز نکرده بود. نخستین باری که چشم گشود، لحظه ای بود که پیغمبر ضمن تبریک به زن عمویش نوزاد را از آغوش او گرفت و اولین نگاه نوزاد هم به روی محمد صلی الله علیه و آله بود.

6 - . ولی الله دهلوی:

دهلوي - چندين نفر به نام دهلوي داريم. يکي شاه ولي الله دهلوي است و يکي هم عبد العزيز دهلوي، صاحب کتاب التحفة الاثني عشرية في الرد على الشيعةاست که در حقيقت فحش نامه اي است عليه شيعه؛ که مرحوم مير حامد حسين (ره) در عبقات، جواب دندان شکني داده که تاکنون کسي نسبت به جواب هاي ايشان، پاسخي نتوانسته بدهد.

احمد بن عبدالرحيم، پدر ايشان است و معروف به شاه ولي الله دهلوي، متوفاي 1176 است که در کتاب إزالة الخفاء، ج2، ص251 قضيه ولادت اميرالمومنين (عليه السلام) در درون کعبه را مطرح مي کند و به عنوان يک امر قطعي و مسلم محسوب مي کند:

( تواترت الأخبار إن فاطمة بنت أسد ولدت أمير المؤمنين عليا في جوف الكعبة فإنه ولد في يوم الجمعة ثالث عشر من شهر رجب بعد عام الفيل بثلثين سنة في الكعبة و لم يولد فيها أحد سواه قبله و لا بعده.).

أخبار به تواتر رسيده است كه فاطمه بنت أسد در كعبه أمير المؤمنين علي را به دنيا آورد . أو روز جمعه 13 رجب ...

شاه ولی‌الله حدث دهلوی (۱۱۱۴ ق./۱۷۰۳ ) یکی از عالمان مهم سنی در شبه قاره هند بود. وی آثاری در فقه و حدیث نیز دارد. شاه ولی‌الله دهلوی به زبان‌های فارسی و عربی می‌نوشت.

7 - عبد العزیز دهلوی:

همچنین عبد العزیز دهلوی نیز از جمله ی افرادی است که به ولادت امیر المؤمنین علیه السلام در کعبه تصریح کرده است:

والصحیح فی ذلک أن عادة الجاهلیة أن یفتح باب الکعبة فی الیوم الخامس عشر من رجب ویدخلون جمیعهم للزیارة وکانت العادة أن النساء یدخلن قبل الرجال بیوم أو یومین وقد کانت فاطمة قریبة الوضع فاتفق أن ولدت هناک لما أصابها من شدة المزاحمة والمجاذبة.

صحیح آن است که عادت اهل جاهلیت آن بود که در روز پانزده رجب در کعبه را باز می کردند همه ی آنان برای زیارت داخل می شدند و عادت زنان بود که یک یا دو روز قبل از مردان وارد شوند و فاطمه بنت اسد نزدیک به زمان وضع حمل بود و اتفاق شده که به دلیل شلوغی آن جا وضع حمل کرد ..... مختصر التحفة الاثنی عشریة،ص48

  8 - جويني:

جوینی نیز از علمای شافعي مذهب اهل سنت پیرامون ولادت آن حضرت چنین می نویسد:  ( روي أنها لما ضربها المخاض اشتد وجعها فأدخلها أبوطالب الکعبة بعد العتمة فولدت فيها علي وقيل لم يولد في الکعبة إلا علي.) -  و روايت شده هنگامي که وقت وضع حمل او رسید و دردش شدت يافت، ابو طالب او را اول شب وارد بر کعبه کرد  و علي در آن خانه بدنيا آمد. و گفته شده که کسي غير از علي در کعبه به دنيا نيامده است.- فرائد السمطين، ج1، ص425-426

9 - صالح الغامدي

    صالح بن عبد الله الغامدي از علماي معاصر سلفي نيز پيرامون اميرالمؤمنين سلام الله عليه و ولادت ايشان چنين مي نويسد:     ( أمه فاطمة بنت أسد بن هاشم بن عبد مناف. ولدته في جوف الکعبة وهي أول هاشمية ولدت لهاشمي.)  -   مادرش فاطمه دختر اسد فرزند هاشم فرزند عبد مناف است. او [اميرالمؤمنين سلام الله عليه] را داخل کعبه به دنيا آورد و ايشان اول زني از بني هاشم بود که يک هاشمي را به دنيا آورد. (الاکتفاء في اخبار الخلفاء، ج 1 ص 480

10 - ابن مغازلي:

ابن مغازلی شافعی نیز قضیه ولادت حضرت علی سلام الله علیه را در کعبه  از امام سجاد علیه السلام بصورت طولانی  نقل می کند: (مناقب حضرت علي عليه السلام لابن مغازلي شافعي، ص 58-590 -

 11بستي:

بستی از علمای معتزلی العقیدة اهل سنت پیرامون ولادت آن حضرت و عادات زنان بنی هاشم چنین می نویسد:

فقد علمنا في الصحيح من الروايات عند جميع أهل البيت، أن فاطمة بنت أسد قالت: لما قرب ولادتي بعلي، کانت العادة في نساء بني هاشم أن يدخلن البيت ويمسحن بطونهن بحيطانه فيخف عليهن الوضع، فخرجت مع جنيني

وليس في الموضع أشرف من هذا والولد الطاهر مولود في أشرف البقاء من أکرم الفضائل، وليس هذا للمشايخ ولا لأحد نعرفه.

ثم له في المسجد خاصية ومزية، لا يشارکه فيها أحد وهو أنه ولد في الکعبة.

به تحقيق از روايات صحيح نزد تمام اهل بيت عليهم السلام دانستيم، که فاطمه بنت اسد فرمود: زماني کهولادت علي [علیه السلام] نزديک شد، عادت زنان بني هاشم اين بود که وارد بر خانه خدا شده و شکم خود را به ديوار کعبه مي كشيدند تا وضح حملشان آسان شود. [و سپس در خانه خود وضع حمل مي كردند] اما من با فرزندم (از خانه كعبه) خارج شدم.

و هيچ مکاني بالاتر از اينجا [کعبه] نيست و فرزند پاک [يعني حضرت علي عليه السلام] در والا ترين مکان ها به دنيا آمد و اين فضيلتي است که [به او] اکرام شده است و اين فضيلت براي هيچ يک از اساتيد و مشايخ و هيچ کسي که مي شناسيم وجود ندارد.

و سپس براي او [حضرت علي عليه السلام] در مسجد مزيت و خاصيتي است که هيچ کسي با او شريک نبوده و اختصاص به او دارد و او کسي است که در کعبه به دنيا آمده است.    المراتب، ص 151. ( محلاتی، سید هاشم، زندگانی حضرت امیر المؤمنان،ج1،ص28، تهران، انتشارات علمیه اسلامیه

12-  سبط ابن جوزي:
وی نیز یکی دیگر از عالمان اهل سنت است که پیرامون ولادت با سعادت آن حضرت چنین می نویسد:  وروي أن فاطمة بنت أسد كانت تطوف بالبيت وهي حامل بعلي (ع) فضربها الطلق ففتح لها باب الكعبة فدخلت فوضتعه فيها . روايت شده است كه فاطمه بنت أسد ، در حالي كه باردار بود ، خانه خدا را طواف مي كرد ، درد زايمان او را فراگرفت ، در خانه كعبه به روي او باز شد ، پس داخل خانه كعبه شد و فرزندش را به دنيا آ ورد . تذکرة الخواص، ص 10

 ذهبی درباره او می نویسد:

وكان إماما، فقيها، واعظا، وحيدا فِي الوعظ، علّامة فِي التّاريخ والسيَر، وافِر الحُرمة، مُحببًا إلى النّاس، حُلْوَ الوعظ، لطيف الشّمائل، صاحب قبولٍ تامّ. تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام،ج48،ص184 لمحقق: عمر عبد السلام التدمري،الناشر: دار الكتاب العربي، بيروت،الطبعة: الثانية، 1413 هـ – 1993 م عدد الأجزاء: 52   

13  - . محمد شریف خان شیروانی -  در کتاب «چوتهی کتاب» به ولادت امام علی ـ علیه‎ السلام ـ در درون کعبه و شکافته شدن دیوار کعبه و شنیده شدن صدای هاتف غیبی تصریح کرده است

.14 -  مولوی حافظ حکیم ظهیر احمد سهسوانی -  در کتاب «ظهیر البشر» در احوال و فضائل ائمه می نویسد: «چون خداوند اراده نمود که شرفی بر شرفهای کعبه بیفزاید، دیوار کعبه را بشکافت و فاطمه بنت اسد را به درون کعبه فرا خواند و فاطمه فرزندش علی را در درون کعبه به دنیا آورد.»

15 - . دکتر محمد شاه قادری، دانشمند و پزشک نامی سرزمین لاهور، -  در کتاب «مصباح المقربین» تصریح می کند که امیرمؤمنان در درون کعبه متولد شد و تصریح می کند که مادر آن جناب در حال طواف کعبه بود که او را درد زایمان گرفت، دیوار کعبه شکافته شد و فاطمه بنت اسد به درون کعبه فرا خوانده شد، سپس تأکید می کند که هرگز چنین شرف و فضیلتی به جز امیرمؤمنان برای احدی نصیب و میسر نشده است...
16 - نورالدين علي بن محمد بن صباغ مكي - ، از دانشمندان معروف اهل سنت، مشهور به   ابن صباغ مالكي در كتاب «الفصول المهمّه» با سلسله سند از ابن مغازلي، از امام سجاد ـ عليه‎ السلام ـ مبني بر ولادت امام علي ـ عليه‎ السلام ـ در درون خانه كعبه نقل كرده است كه: پيش از او كسي در بيت الله الحرام متولد نشد، و اين برتري ويژة اوست از سوي خداوند براي ابراز كرامت و شرافت و شكوهمندي او   [ ابن صباغ مالكي، الفصول المهمه، ص14؛ اردوبادي، محمد علي، مولود كعبه ترجمه عيسي سليم پور اهري، قم، رسالت 1378، ص132.

17 -  حلبي شافعي:

برهان الدین حلبی از دیگر عالمان سنی مذهب نیز پیرامون ولادت حضرت علی سلام الله علیه در کعبه چنین می نویسد:

وفي السنة الثلاثين من مولده صلي الله عليه وسلم ولد علي بن أبي طالب کرم الله وجهه في الکعبة.   و در سال سي ام از ولادت پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله علي بن أبي طالب کرم الله وجه در کعبه به دنيا آمد.  السيرة الحلبية، ج3، ص485

18 -  فاكهي:

محمد بن اسحاق فاکهی مکی در کتاب خود تحت عنوان اخبار مکة نیز چنین می نویسد:  وأول من ولد في الكعبة من بني هاشم من المهاجرين : علي بن أبي طالب ـ رضي الله عنه ـ .

نخستين كسي از بني هاشم و مهاجرين در كعبه به دنيا آمد، علي بن أبي طالب رضي الله عنه بود.  أخبار مکة، ج 3 ص 226

19 - الشيخ أبو زكريا الأزدي:

ازدی نیز پیرامون ولادت در کعبه چنین می نویسد:  وكان ولد في الكعبة ولم يولد فيها خليفة غير أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليه السلام .

آن حضرت در كعبه به دنيا آمد ، هيچ يك از خلفا غير از اميرمؤمنان علي بن أبي طالب [علیه السلام] كسي ديگري در كعبه به دنيا نيامده است.   تاریخ موصل، کتاب الثالث عشر، ص 58

20 - صفوري شافعي:

صفوری شافعی نیز از جمله عالمان سنی مذهبی است که در دو کتاب خود به ولادت حضرت علی علیه السلام در کعبه به نقل از کتاب فصول المهمة چنین نقل می کند:

ورأيت في الفصول المهمة في معرفة الأئمة بمكه المشرفة شرفها الله تعالي لأبي الحسن المالكي أن عليا ولدته امه بجوف الكعبة شرفها الله تعالي وهي فضيلة خصه الله تعالي بها وذلك أن فاطمة بنت أسد رضي الله عنها أصابها شدة الطلق فأدخلها أبوطالب الي الكعبة فطلقت طلقة واحدة فوضعته يوم الجمعة في رجب سنة ثلاثين من عام الفيل...

در كتاب فصول المهمه في معرفة الأئمه بمكهء المشرفه كه نويسنده آن ابو الحسن مالكي بود ديدم كه مادر علي (عليه السلام) او را در داخل كعبه به دنيا آورده است و اين فضيلتي است كه خداوند تنها به او داده است . داستان از اين قرار است كه فاطمه دختر أسد رضي الله عنها درد زايمان گرفت، ابو طالب او را به داخل كعبه بود، و با يك بار درد زايمان بچه را به دنيا آورد . اين ولادت در روز جمعه 13 رجت سال سيم از عام الفيل اتفاق افتاد.  نزهة المجالس، ص 159

وی همچنین در کتاب مختصر المحاسن المجتمعة مطابق متن بالا چنین می نویسد:

رأيت في الفصول المهمة في معرفة الائمة لبعض المالکية أن عليا رضي الله عنه ولدته أمه فاطمة بجوف الکعبة، وهي فضيلة خصه الله تعالي بها، وذلک أن أمه اشتد بها الطلق، فاتي بها أبو طالب واسمه عبد مناف، وأدخلها الکعبة فطلقت طلقة واحدة، فوضعته يوم الجمعة، في شهر رجب، سنة ثلاثين من عام الفيل، بعد أن تزوج النبي صلي الله وسلم خديجة رضي الله عنها بثلاث سنين.

در کتاب فصول المهمه که نوشته يكي از علماي مالکي مذهب است ديدم که نقل شده بود: فاطمه بنت اسد، علي رضي الله عنه، را درون کعبه به دنيا آورد و اين فضيلتي براي اوست که خداوند به ايشان عنايت کرده است و اين چنين بود هنگامي که درد حمل بر مادرش غلبه کرد، ابو طالب که اسم او عبد مناف است، او را وارد بر کعبه کرد و درد زايمان او را يک بار فرا گرفت و او (حضرت علي عليه السلام) را در روز جمعه در ماه رجب  سال 30 عام الفيل، سه سال بعد از ازدواج پيامبر با حضرت خديجه به دنيا آورد.  مختصر المحاسن المجتمعة، ص156

21 -  مسعودي:

مسعودی از دیگر عالمان اهل سنت نیز در این مورد چنین می نویسد:  وروي أن فاطمة بنت أسد لما حملت بأمير المؤمنين (علیه السلام) کانت تطوف بالبيت فجاءها المخاض وهي في الطواف فلما اشتد بها دخلت الکعبة فولدته في جوف البيت.

و روايت شده است که فاطمه بنت اسد هنگامي که به حضرت علي عليه السلام باردار بود، در حال طواف خانه کعبه بود که درد زايمان سراغش آمد، هنگامي که درد زياد شد، وارد كعبه شد و فرزندش (حضرت علي عليه السلام) را درون کعبه به دنيا آورد. اثبات الوصية، ص 42

وی همچین در مروج الذهب چنین می نویسد:   وكان مولده في الكَعبة . محل تولد علي عليه السلام ، خانه كعبه است .   مروج الذهب، ج 2 ص 273  

22 . زرندي :

زرندی حنفی نیز در این مورد می نویسد:  وولد کرم الله وجهه في جوف الکعبة ...  و حضرت علي بن أبي طالب کرم الله وجه در داخل کعبه به دنيا آمده است.    معارج الوصول، ص49

وی در جای دیگر می نویسد:  وأمه فاطمة بنت أسد ابن هاشم بن عبد مناف وهي أول هاشمية ولدت لهاشمي روي انه لما ضربها المخاض أدخلها أبو طالب الكعبة بعد العشاة فولدت فيها علي بن أبي طالب (رض).

و مادر او [حضرت علي عليه السلام] فاطمه بنت اسد فرزند هاشم فرزند عبد مناف و او اولين زن هاشميه اي بود که فرزندي هاشمي به دنيا آورد روايت شده است هنگامي که او را درد زايمان فرا گرفت، ابو طالب او را اول شب وارد بر کعبه کرد پس علي بن أبي طالب [علیه السلام] را بدنيا آورد.  نظم درر السمطين، ص ،76

22 -. امير صنعاني:

وی نیزاز جمله عالمان اهل سنت است که پیرامون ولادت آن حضرت در خانه خدا می نویسد:   وأما مولده فولد بمکة المشرفة في البيت الحرام سنة ثلاثين من عام الفيل في اليوم الجمعة الثالث [عشر] من رجب.

محل ولادت ايشان در مکه مشرفه در خانه خدا و در سال سي عام الفيل در روز جمعه سوم [سيزدهم رجب به دنيا آمدند.  الروضة الندية، ص36

24 -  ديار بکري:

دیار بکری در کتاب خود به نام تاریخ الخمیس نیز قضیه را چنین تقریر می کند:  و في السنة الثلاثين من مولده صلي الله عليه وسلم ولد علي بن أبي طالب رضي الله عنه في الکعبة.

و در سال سي از ولادت پيامبر اکرم صلي الله عليه [و آله] وسلم، علي بن أبي طالب [علیه السلام] در کعبه به دنيا آمد.  تاريخ الخميس، ج1، ص379

25 - . محمد بن عبدالواحد موصلي:

موصلی ولادت أمیرمؤمنان سلام الله علیه را در کعبه چنان گزارش می کند:  ومولده في الکعبة المعظمة، ولم يولد بها سواه في طلقة واحدة.

و محل ولادت او [حضرت علي عليه السلام] در کعبه معظمه و در كعبه جز او به دنيا نيامد. و در همان درد اول به دنيا آمد.  النعيم المقيم لعترة النبأ العظيم، ص 55

26 -   بسنوي:

بسنوي نيز در محاضرات الاوائل پیرامون برخی از القاب آن حضرت و همچنین ولادت امیرمؤمنان علیه السلام در کعبه چنین می نویسد:  ( أول من لقب في صباه باسم الاسد في الاسلام من الصحب الکرام وهو الحيدر من أسماء الاسد سيدنا علي بن أبي طالب رضي الله عنه کان أبو أمه غائبا حين ولدته داخل الکعبة وهي فاطمة بنت أسد لقبته أمه تفاؤلا باسم أبيه وکان من أعيان بني هاشم وهي أول هاشمية ولدت هاشميا وهو أقرب الخلفاء نسبا الي رسول الله صلي الله عليه وسلم ابن عمه وزوج أفضل بناته رضي الله عنهن.).

و اولين صحابه مسلماني كه در كودكي نام شير براو نهاده شد آقاي ما علي بن أبي طالب مي باشد كه نام او را حيدر – از نام‌هاي شير- نهادند. پدر مادر او در هنگام ولادتش که داخل کعبه به دنيا آمد، غائب بود و [مادرش] همان فاطمه بنت اسد مي باشد و او را به خاطر تفأل به اسم پدرش اسد ناميد  و او [حضرت علي عليه السلام] از بزرگان بني هاشم بود او [فاطمه بنت اسد] اولين زن هاشميه اي بود که فرزندي هاشمي به دنيا آورد و حضرت علي عليه السلام از حيث نسب نزديک ترين خلفاء به پيامبر صلي الله عليه و آله بود و پسر عمو و همسر برترين دختر پيامبر صلي الله عليه و آله بود.  محاضرة الاوائل ومسامرة الاواخر، ص79

27 - شبلنجي:

مؤمن بن حسن شبلنجی شافعی نیز در نورالابصار چنین می نویسد:     ولد رضي الله عنه بمکة داخل البيت الحرام علي قول يوم الجمعة ثالث عشر رجب الحرام سنة ثلاثين من عام الفيل قبل الهجرة بثلاث وعشرين سنة.

او [حضرت علي عليه السلام] داخل خانه کعبه بنابر قولي روز جمعه سيزدهم رجب سال سي ام عام الفيل، بيست و سه سال قبل از هجرت به به دنيا آمد.  نور الابصار، ص158

27 - . خواجه نصر الله هندی:

خواجه نصر الله هندی نیز بر ولادت آن حضرت در کعبه تصریح دادر چنان چه می نویسد:    والمشهور فی ولادة الأمیر عندنا هو أن أهل الجاهلیة کانت عاداتهم أن یفتحوا باب الکعبة فی یوم الخامس عشر من رجب ویدخلونها للزیارة، فممن دخل فاطمة، فوافقت الولادة ذلک الیوم.

مشهور در ولادت امیر المومنین در نزد ما (اهل سنت) آن است که از عادات اهل جاهلیت آن بود که در کعبه را در روز پانزدهم رجب باز می کردند و برای زیارت وارد آن می شدند و فاطمه بنت اسد از کسانی بود که وارد شدند و در آن روز وضع حمل کردند ..... السیوف المشرقة ومختصر الصواعق المحرقة،ص204

28- - جنابي

       ابو مصطفي جنابي از علماي قرن دهم اهل سنت پيرامون ولادت اميرالمؤمنين سلام الله عليه چنين مي نويسد:         ويقال کانت ولادته في داخل الکعبة.

و گفته شده که ولادت او [حضرت علي بن ابي طالب سلام الله عليهما] در کعبه بوده است.      البحر الزخار والعيلم التيار للجنابي (متوفاي 999 هـ)، ص 255، مخطوط.

30 - عباس محمودعقاد، که از شخصيت هاي برجسته و معاصر مصري است و مورد تائيد تمام مذاهب اسلامي، حتي وهابيت است - غير از آندسته از وهابيت که برايشان ناخوش است - ايشان در کتاب عبقرية الامام علي (عليه السلام)، ج7، ص43چاپ بيروت مي گويد:   ولد علي في داخل الكعبة و كرم الله وجهه عن السجود لأصنامها، فكأنما كان ميلاده ثمة إيذانا بعهد جديد للكعبة و للعبادة فيها و كاد علي أن يولد مسلما، بل لقد ولد مسلما على التحقيق إذا نحن نظرنا إلى ميلاد العقيدة و الروح، لأنه فتح عينيه على الإسلام، و لم يعرف قط عبادة الأصنام، فهو قد تربى في البيت الذي خرجت منه الدعوة الإسلامية.

حضرت علي (عليه السلام) در درون کعبه به دنيا آمد و خداوند بر اميرالمومنين (عليه السلام) کرم کرد بر اينکه در برابر بتهاي کعبه سجده نکند. گويا ولادت اميرالمومنين (عليه السلام) در درون کعبه، يک عهد و ميثاق جديدي براي کعبه و عبادت در پيرامون کعبه است. روزي که اميرالمومنين (عليه السلام) به دنيا آمد، قطعا مسلمان به دنيا آمد. زيرا چشم هاي حضرت علي (عليه السلام) بر اسلام گشوده شد و کوچکترين حرکتي که به سوي اصنام برود، از او مشاهده نشد. حضرت علي (عليه السلام) تربيت يافته دودماني است که خورشيد اسلام از آن دودمان (نبي مکرم صلي الله عليه و آله) طلوع کرده است.

تذکره الخواص سبط ابن جوزي، ص7 - فصول المهمه اين صباغ مالکي، ص14 - سيره نبوي حلبي، ج1، ص150 - شرح شفاي شيخ علي، ج1، ص151 - اوائل کتاب مفتاح النجاة بدخشي - نور الابصار شبلنجي، ص76 - کفاية الطالب، ص37    عبقرية الإمام علي، ص 43

                                                                       از  معاصرین اهل سنت:

علماء، بزرگان و معاصرین اهل سنت نیز به ولادت آن حضرت در کعبه اشاره کرده اند که از باب نمونه به چند مورد بسنده می شود:

31- .محمد عمر سربازي:

وی که از علمای بزرگ اهل سنت در منطقه بلوچستان و از بزرگان منطقه کوه ون بود، پیرامون این فضیلت حضرت می نویسد:    حضرت علي المرتضي رضي الله عنه که عمو زاد جناب رسول اکرم صلي الله عليه وسلم بود که در روز 13 رجب و بنابر روايت امام جعفر صادق رضي الله عنه در هفتم شعبان قبل از هجرت به 23 سال در بيت الحرام متولد شد.   پرسش و پاسخ هاي ارزشمند براي جوانان، ص 104 : البته قول هفتم شعبان خلاف مشهور است.

32 - . مصطفی سباعی:

وی که از مولفین معاصر اهل سنت می باشد، در کتابی تحت عنوان " زندگانی حضرت علی رضی الله عنه" که بر اساس منابع اهل سنت نوشته است، پیرامون ولادت آن حضرت چنین می نویسد:    سی و دو سال بعد از تولد رسول خدا صلی الله علیه و سلم در کعبه به دنیا آمد. زندگانی حضرت علی رضی الله عنه، ص 8

33 - . سیف الله مدرس گرجی:

او نیز یکی دیگر از مؤلفین معاصر اهل سنت در کتابی به نام مختصری از باور های اهل سنت پیرامون ولادت حضرت علی سلام الله علیه در کعبه چنین می نویسد:

در 13 رجب سی سال پس از تولد پیامبر (601 میلادی) در مکه و در خانه خدا بدنیا آمد.   مختصری از باور های اهل سنت، ص 98

34 -. محمد حسيب قادري:

وی نیز از علما و نویسندگان معاصر اهل سنت است که اصل کتاب وی به زبان اردو می باشد که ترجمه متن وی چنین است:

ولادت با سعادت  حضرت سيدنا علي المرتضي رضي الله عنه 23 سال بعد از تولد حضور نبي کريم به دنيا آمد به اين ترتيب حضرت علي رضي الله عنه از لحاظ سني 23 سال از حضور نبي کريم کوچک تر بود. حضرت علي رضي الله عنه در خانه کعبه به دنيا آمد. هنگام تولد حضرت علي رضي الله عنه نبي کريم آب دهان خود را در دهان حضرت علي رضي الله عنه ريخت واسم علي را خود ايشان انتخاب کرد. وقتي که حضور نبي کريم صلي الله عليه وسلم اعلان نبوت کرد سن حضرت علي رضي الله عنه ده سال بود. سيرت حضرت سيدنا علي المرتضي رضي الله عنه، ص27

35 - .عبدالرحمن محبی:

در کتاب فضائل حج که نوشته مولوی محمد زکریا و با ترجمه عبدالرحمن محبی و تقریظ مولوی عبدالحمید به چاپ رسیده است، در پاورقی به نقل از علمای شیعه و سنی می نویسد که ولادت حضرت علی سلام الله علیه در کعبه محقق شده است:

که بسیاری از علماء شیعه و سنی ولادت مبارک حضرت علی رضی الله عنه را در جوف کعبه ذکر کرده اند.  فضائل حج، ص 112

 36 -  محمد مالکی می گوید: «وُلِدَ بِمکَّةَ الْمُشَرّفَةَ داخِلَ بَیْتِ الْحَرامِ فی یَوْمِ الْجُمعَةِ الثَّالِثَ عَشَرَ مِنْ شَهْرِاللّه ِ رَجَبِ سَنَةِ ثَلاثینَ مِنْ عامِ الْفیلِ... وَلَمْ یُولَدْ فِی الْبَیْتِ الْحَرامِ قَبْلَهُ اَحَدٌ سِواهُ، وَهِیَ فَضیلَةٌ خَصَّهُ اللّه تَعالی بِها اِجْلالاً لَهُ وَاِعْلاءً لَمَرْتَبَتِهِ وَاِظْهارا لِکَرامَتِهِ؛(1) علی در داخل خانه خدا در مکه، روز جمعه سیزدهم ماه خدا، رجب سال سی از عام الفیل به دنیا آمد... قبل از او کسی در داخل خانه خدا به دنیا نیامده بود و این ولادت فضیلتی است که خدای بلند مرتبه علی علیه السلام را به آن اختصاص داده است، برای تجلیل او و بالا بردن مرتبه او و آشکار نمودن کرامت و بزرگواری او.     

37 -  علامه حسن بن امان الله مولوی عظیم آبادی هندی، -  درکتاب تجهیز الجیش جریان ولادت امام علی ـ علیه‎ السلام ـ را طبق روایت «بشائر المصطفی» از یزید بن قعنب نقل کرده است.»

 38 - بن ابی ثلج" در بخش مفصلی از کتاب "فضائل صحابه" در مورد "التنزیل فی ما نص علی امیرالمؤمنین" سخن گفته است. بعد آن آقای "عیسی بن یزید در سال 172 هجری کتابی دارد که هفتاد مورد از فضائل امیرالمؤمنین(ع) را آورده است. حالا فضائل امیرالمؤمنین زیادتر از این حرف‌هاست ولی اهل سنت در کتب خود آورده اند. شیخ مفید هم همه این هفتاد فضائل را در کتاب "اختصاص" آورده است. 
همه اينها، قضيه ولادت اميرالمومنين (عليه السلام) را در درون کعبه، به عنوان يک امر مسلم و قطعي بيان کرده اند.

خیلی أز منابع ديگر أهل تسنن كه اعتراف دارند حضرت أمير المؤمنين علي(عليه السلام) در كعبه شريفه به دنيا آمده اند : آوردن آن ها بطول می انجامد.  در الغدير , علامه أميني : ج6 / ص22- 27 أكثر آن مصادر  را ذكر ميكند .

                                                      نتیجه:

ولادت با سعادت مولای متقیان، أمیرمؤمنان، صدیق اکبر، فاروق اعظم، اسد الله الغالب، حضرت علی بن أبی طالب  صلوات الله و سلامه علیه در کعبه معظمه اتفاق افتاده است و طبق تصریحات علمای اهل سنت که به ذکر بیش از  38 رد اشاره شد، و آوردن بیش از آن بطول می انجامید - مسأله ای مسلم و غیر قابل انکار و همچنین این مطلب نیز . روشن شد که شکافته شدن دیوار کعبه و ولادت در کعبه تنها فضیلتی است که فقط وجود مقدس حضرت علی سلام الله علیه به این افتخار نایل و هیچ کسی در این مسأله با آن حضرت شریک نیست.

                                               جلوه‌ای از اسرار ولادت حضرت در کعبه

امّا‌ اسرار این قضیه که چرا حضرت امیرمؤمنان(ع) در خانه خدا به دنیا آمده، ‌در برخی منابع درباره آن مطالبی مطرح شده که در اینجا بیان می‌شود:

1. برخی از بزرگان اهل سنّت پس از بیان جریان تولد حضرت امیر(ع) در کعبه گفته‌اند: این کرامت و بزرگی برای علی(ع) است که در خانه خدا به دنیا آمده و تجلیل برای محل تولد او شمرده می‌شود.[  الغدیر: ج 6، ص 36 و 37.

2. آلوسی که قبلاً نیز از او یاد شد (یکی از بزرگان اهل سنّت است) بعد از نقل جریان تولد حضرت در کعبه تعبیر لطیفی دارد که عین عبارت او آورده می‌شود که گفته است: «سبحان من یضع الاشیاء فی مواضعها و هو احکم الحاکمین»؛ یعنی منزه است خداوندی که هرچیزی را در جایگاهش قرار می‌دهد و او بالاترین حکم کنندگان است.[الغدیر: ج 6، ص 36 و 37.

هنگامی که وقت ولادت عیسی فرارسید، مریم ندایی شنید که بیرون شو، اینجا عبادت‌گاه است نه زایشگاه، اما فاطمه بنت اسد هنگامی که زایمانش نزدیک شد در حرم بود، دیوار کعبه شکافته شد

نامبرده (آلوسی) در ادامه گفته است: گویا علی(ع) نیز خواست تا در مورد خانه کعبه که موجب این افتخار برای او شده بود و در دل او متولد گشته بود جبران کند و به همین جهت بت‌ها را از روی خانه به زیر افگند، زیرا در پاره‌ای از اخبار آمده که خانه خدا به درگاه حق تعالی شکایت کرده و گفت: پروردگارا تا چه وقت در اطراف من این بت‌ها را پرستش کنند؟ و خدای تعالی به او وعده داد که آن مکان مقدس را از آن بت‌ها تطهیر کند  .[الغدیر: ج 6، ص 36 و 37.

3. شیخ صدوق نیز در این باره گفته است: اینکه حضرت امیر(ع) در کعبه به دنیا آمده، بزرگداشتی بود از جانب خدای متعال و اکرامی بود که نسبت به مقام شامخ و با عظمتش عنایت فرمود.     [.الارشاد،باب1،ص2، ترجمه سیدهاشم محلاتی، نشر انتشارات علمیه الاسلامیه.

4. از صعصعه بن صوحان روایت شده که در واپسین لحظات زندگی علی(ع) از حضرتش پرسید: تو برتری یا حضرت عیسی بن مریم؟ علی(ع) فرمود: مادر عیسی در بیت المقدس بود، هنگامی که وقت ولادت عیسی فرارسید، مریم ندایی شنید که بیرون شو، اینجا عبادت‌گاه است نه زایشگاه، اما مادر من فاطمه بنت اسد هنگامی که زایمانش نزدیک شد در حرم بود، دیوار کعبه شکافته شد و من آنجا متولد شدم و هیچ کسی دارای چنین فضیلتی نیست نه پیش از من و نه پس از من.[9].قزوینی، سیدکاظم، علی از ولادت تا شهادت،ص1، قم، نشر علمیه، 1397 ق

5.  و برخی دیگر گفته‌اند: ... پیداست که خانه کعبه در داشته که از آن وارد شود. امّا اینجا در خانه باز نشد، ‌بلکه دیوار کعبه شکافته شد تا دلیلی روشن‌تر و آشکار‌تر بر یک اعجاز باشد و برای اینکه بعدها نتوانند جریان را نوعی تصادقی و اتفاقی به حساب بیاورند و جالب این جاست، با اینکه در خلال چندین قرن کعبه تجدید بنا شده است، هنوز هم اثر آن شکاف روی دیوار خانه وجود دارد و موضع شکاف را با نقره پر کرده‌اند و در قسمتی که معروف به مستجار است، ‌این اثر به طور آشکار دیده می‌شود و همیشه جمعیت انبوهی از حاجی‌ها به این قسمت پناه می‌برند و مشغول گریه و زاری و نیاز به درگاه خداونداند و حاجت می‌خواهند.  [.قزوینی، سیدکاظم، علی از ولادت تا شهادت، 18.، قم، نشر علمیه، 1397 ق.

از مجموعه مطالبی که ذکر گردید  چند نتیجه به طور یقین مشخص می‌شود:

اولاً: مسأله به دنیا آمدن امیرمؤمنان(ع) در خانه خدا و کعبه معظمه جزو ‌مسلمات تاریخ است که نه تنها در منابع شیعه بلکه در منابع معتبر برادران اهل سنّت فراوان نقل شده که علامه امینی در الغدیر همه آن منابع را جمع‌آوری کرده است که قبلاً اشاره شد.

ثانیاً: گرچه همه اسرار این قضیه به طور کامل برای هیچ کسی معلوم نخواهد بود، ‌امّا از مجموع سخنان بزرگان شیعه و سنی به خوبی معلوم می‌شود که این مسأله (در کعبه به دنیا آمدن) در واقع یک نوع اعجاز و کرامت برای حضرت امیرمؤمنان(ع) است و جزء خصایص و نعمت‌های الهی است که به گفته بزرگان اهل سنّت مانند آلوسی و حاکم نیشابوری و دیگران تنها نصیب حضرت امیرمؤمنان شده است و هیچ کسی نه قبل از علی و نه بعد از آن حضرت در کعبه به دنیا نیامده است.

لذا از کلامی که از آن دو عالم بزرگ (آلوسی و حاکم نیشابوری) قبلاً نقل شد: یکی شان این مسأله را به کرامت علی(ع) و تجلیل محل تولد او یاد کرد و دیگر به این نکته اشاره کرده بود که در کعبه به دنیا آمدن فیضی بزرگ بود که شایسته بود علی(ع) بدان فیض عظمی باریابد و جالب‌تر از همه آنکه- آن گونه که در کلام خود امیرمؤمنان(ع) قبلاً بیان شد- حضرت عیسی(ع) با اینکه یک پیامبر اولوالعزم بود، به هنگام تولدش به مادر او دستور داده شد از مسجد بیت‌المقدس بیرون شود، چون آنجا عبادتگاه است نه زایش‌گاه، امّا به هنگام تولد امیرالمؤمنان، مادرش فاطمه بنت اسد به داخل کعبه و عبادتگاه رهنمون شده و از طریق شکافته شدن دیوار کعبه به صورت اعجازگونه به داخل آن راه داده می‌شود، امّا اینکه در کعبه تولد و در مسجد شهادت نصیب آن حضرت می‌شود، گویای مقام و منزلت بسیار بالای آن حضرت است.

                                                  چرا امام علی (ع) به ولادت در کعبه اختصاص یافت؟

حقیقت آن است که کرامت در دو امر است.

اول. کرامت باید به نحوی باشد که ارزش و اثرش در اجتماع حفظ شود؛ از این رو اگر کرامت زیاد اتفاق بیفتد و افرادی که آن عمل را انجام داده اند زیاد باشند از ارزش آن کاسته شده و آن مسئله امر عادی تلقی خواهد شد.

دوم: زمانی که کرامت از کسی صادر می شود این در حقیقت از بهره مندی صاحب آن، از توانایی الاهی، جایگاه بلند ایمانی، از ایمانی که در آینده در انتظارش است و از مقدار مسئولیتی که در زمینه دین و دنیا بر عهده او است خبر می دهد.

از این رو است که می بینیم برای تحقق این دو هدف خداوند خواست که این کرامت ویژه امام علی (ع) باشد.

و نیز ولادت علی علیه السلام در درون خانه خدا رمز و رازش این است که بدانیم قلب خانه خدا و توحید را ولایت و امامت علی تشکیل می دهد. در منابع روایی اِشاراتی به این مطلب شده است، از جمله:
  1. در ذیل جملاتی که فاطمه بنت اسد در لحظه خروج از خانه خدا شنید، می خوانیم: «فَطُوبی لِمَنْ اَطاعَهُ وویلٌ لِمَنْ اَبغَضَه وَعَصاهُ؛(15) پس خوش به حال کسی که او را دوست بدارد و اطاعتش کند و وای بر کسی که او را دشمن بدارد و نافرمانی کند.» قبلاً اشاره شد جملات فوق راز ولادت علی علیه السلام را در درون کعبه این می داند که مردم مطیع و فرمانبر او گردند و از امامت و ولایت او سرپیچی نکنند.
  2. در دعوت نامه ابوطالب از مردم برای ولیمه حضرت علی علیه السلام می خوانیم: «وَقالَ هَلُمُّوا وَطَوِّفُوا بالبَیْتِ سَبْعا وَادْخُلُوا وَسَلِّموا عَلی عَلیٍّ وَلَدِی؛(16) گفت: مردم! بیایید و هفت بار دور خانه طواف کنید، [آن گاه] داخل [خانه من] شوید و بر فرزندم علی سلام کنید.»
  این سخن به این رمز که علی علیه السلام امام و رهبر آینده شماست، اشاره دارد.  
3. امام باقر علیه السلام فرمود: «اِنَّما اُمِرَ النّاسُ اَنْ یَأْتُوا هذِهِ الاَحْجارَ فَیَتَطَوّفُوا بِها، ثَمَّ یَأْتُونَنا فَیُخْبِروُنا بِوِلایَتِهِمْ وَیَعْرِضُوا عَلَیْنا نُصْرَتَهُمْ؛(17) همانا به مردم دستور داده شده است که بیایند و این سنگها (کنایه از کعبه) را طواف کنند. سپس نزد ما (امامان) آیند و خبر ولایتشان را [نسبت به ما] اظهار نمایند، و یاری شان را نسبت به ما عرضه دارند».
  نتیجه آنکه راز ولادت امیرمؤمنان علیه السلام در درون خانه کعبه این است که مردم در حال نماز رو به کعبه باشند و صورت دل را به سوی امامت امامان معصوم و در رأس آنها امیرمؤمنان داشته باشند و هرگز از یاد نبرند که علی در درون خانه توحید جا دارد.

مطالب بالا گوشه ای از اسنادی است که در کتب اهل سنت آمده و نشان می دهد، امیرالمومنین علی علیه السلام در کعبه متولد شده است و این فضیلتی بی بدیل برای ایشان می باشد که احدی در آن شریک نبوده و نیست.

به این مناسبت با فرا رسیدن این روز مبارک - به تمام عزیزان و دوستداران آن امام بزرگواراز صمیم قلب تبریک و تهنیت عرض می نممایم موفق باشید.


روی علی است قبله این دل حق پرست ما ***  کوی علی است منزل و جایگه نشست ما
بوی علی است باعث حال خراب و مست ما ***  سوی علی است هر زمان به التماس دست ما

                                                             منابع

تولد حضرت علی در کعبه از دیدگاه اهل سنت تولد در کعبه تولد امیرالمومنین در کعبه تولد امام علی در کعبه تولد علی ع در کعبه تولد علی در کعبه اهل سنت محل تولد علی در کعبه تولد امام علی در کعبه تولد علی ع در کعبه تولد علی در کعبه اهل سنت محل تولد علی در کعبه تولد حضرت علی در خانه تولد حضرت علی از دیدگاه اهل سنت امام علی در کجا به دنیا امد شکاف کعبه مولود کعبه کیست داستان تولد حضرت علی در کعبه آیا حضرت علی در کعبه متولد شد چگونگی تولد حضرت علی کعبه تولد علی در کعبه اهل سنت تولد امیرالمومنین در کعبه تولد امام علی در کعبه تولد علی در کعبه اهل سنت تولد مولود کعبه محل تولد علی در کعبهــــــــــــــبه این مناسبت به همه عزیزان و دوستداران آن حضرت با صمیم قلب تبریک و تهنیت عرض می نمایم موفق باشید.
 خصائص الائمه علیه‌السلام (سید رضی)، ص 39؛ الارشاد (شيخ مفيد)، ص 8.] خصائص الائمه علیه‌السلام (سید رضی)، - - ؛ الارشاد (شيخ مفيد)، -  الذریعه الی تصانیف الشیعه، .-- «مستدرک صحیحین»--منتهي الآمال (شيخ عباس قمي)--کنجی شافعی در کتاب «کفایه»-- (تحفه اثنی عشریه -- میر حامد حسین نیشابوری هندی  «عقبات الانوار» -- تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام،  لمحقق: عمر عبد السلام التدمري،الناشر: دار الكتاب العربي، بيروت،الطبعة: الثانية، 1413 هـ-  مناقب حضرت علي عليه السلام لابن مغازلي شافعي،-- (المراتب،  -- صالح الغامدی الاکتفاء في اخبار الخلفاء،  -  جوینی فرائد السمطین -- سبط ابن جوزی تذکرة الخواص، --   شاه ولی‌الله محدث دهلوی إزالة الخفاء عن خلافة الخلفاء،    - -  محلاتی، سید هاشم، زندگانی حضرت امیر المؤمنان،ج  تهران، انتشارات علمیه اسلامیه. - - شهاب الدین السید محمود آلوسی صاحب تفسیر روح المعانی  «سرح الخریدة الغیبة فی شرح القصیدة العینیّه، تألیف عبدالباقی افندی عمری،- [ ابن صباغ مالكي، ؛ اردوبادي، محمد علي، مولود كعبه ترجمه عيسي سليم پور اهري، قم، رسالت 1378، دانشنامه اسلامی - نامه نیوز -- خبرگزاری فارس -- مشرق -- مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه علمیه قم - -: مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات- - اسلام کوئیست نت - - موعود -  بحارالانوار، مجلسی  گروه پاسخ به شبهات -. مروج الذهب، - شرح الشفا؛ موسوعة التاریخ الاسلامی،. بحارالانوار، داراحیاء التراث العربی، خصائص امیرالمؤمنین، للشریف الرضی، الغدیر، علاّمه امینی، -. سنة الهدایة، -  توحید صدوق. - . اصول کافی مناقب خوارزمی -. عیون اخبارالرضا، . فؤاد کرمانی.  بیتوته - روشنا - *نظم درر السمطين، -الروضة الندية،- النعيم المقيم لعترة النبأ العظيم، ص -  - معارج الوصول  - البحر الزخار والعيلم التيار للجنابي (متوفاي 999 هـ)،الارشاد، السیوف المشرقة ومختصر الصواعق المحرقة ص 8؛ خصائص الائمه علیه‌السلام، ص 39؛ منتهي الآمال، ج 1، ص 143اسلام کوئیست نت .، تاریخ الخمیس  الروضة الندية، - نظم درر السمطين، - تاریخ موصل، کتاب الثالث عشر، مختصری از باور های اهل سنت، -   .عبدالرحمن محبی: فضائل حج - محمد حسيب قادري:سيرت حضرت سيدنا علي المرتضي رضي الله عنه،  - مختصری از باور های اهل سنت، - زندگانی حضرت علی رضی الله عنه، - تذکره الخواص سبط ابن جوزي،  - فصول المهمه اين صباغ مالکي، ص14 - سيره نبوي حلبي، - شرح شفاي شيخ علي - اوائل کتاب مفتاح النجاة بدخشي - نور الابصار شبلنجي، - کفاية الطالب، -  عبقرية الإمام علي،-پرسش و پاسخ هاي ارزشمند براي جوانان،

و مدارک فراوان دیگر.