135 - نیروی نظامی حضرت بقیت الله الاعظم (عج)
38 بازدید
موضوع: اخلاق و عرفان

 
نيروى نظامى حضرت بقيّة اللّه الاعظم (عج)
 
 دوست دارم براى دوستان و عاشقان حضرت بقية اللّه الاعظم روحى و أرواح العالمين لتراب مقدمه الفداء علاوه بر يادداشتهاى گذشته، چند ياد داشت ديگر در باره نيروى نظامى آن حضرت و تشكيل دهنده اوليه اين نيرو را با استفاده و انتقال از کتاب دو جلدی بنام

( سیمای جهان در عصر امام زمان (عج) از تألیفات خودم را  در اختیار عزيزان بزرگوار قرار دهم که دانستن آنها خالى از فائده نيست بلكه به اطلاعات سروران محترم، مى ‏افزايد.
 
1 پرچم واحد در سراسر گيتى
 
 »پرچم« كه در عربى‏ آن را »عَلم« گويند، نشانه هويّت، استقلال، ارزش اجتماعى و شناسنامه هر ملّت، قوم و قبيله و كشورى است كه در آن زندگى میكنند.
 در مجامع عمومى با برافراشتن پرچم، حضور ملّت‏ها و كشورها شناخته شده و رسميت پيدا مى‏ كند، در جنگ‏ها طرفين منازعه با آن، همديگر را مى‏شناسند و تا زمانى كه پرچم پايدار است، شكست صاحب آن مشخص نمى‏شود؛ به طور خلاصه »پرچم و علم« يكى از علامت‏هاى مشخص مجامع و تعيين هويت كشورهاست.
 پس با در نظر گرفتن قوانين امّت‏ها و ملت‏ها، در اسلام نيز براى خود پرچم انتخاب و با به اهتزاز در آوردن آن، استقلال و حضور خود را اعلام مى‏ دارد.
 در هنگام ظهور و خروج قائم‏ عليه السلام پرچم بهشتى شناخته شده رسول خداصلى الله عليه وآله برافراشته خواهد شد، با اين تفاوت كه در آن زمان پرچم متعدد وجود نخواهد داشت، بلكه در سراسر گيتى، يك كشور و یک پرچم وجود خواهد داشت.
 پيرامون عَلم و پرچم »مهدى موعودعليه السلام« به روايات ذيل توجه فرماييد.
 1- امام صادق‏ عليه السلام فرمود: »إنّ لنا أهل البيت راية، من تقدّمها سُرق، ومن تأخّر عنها زهق، ومن تبعها لحق، يكون مكتوباً في رايته: »البيعة للَّه«؛×××  الملاحم و الفتن: ص 55 و 135 ؛ ينابيع المودة: 92 / 3 ؛ المهدى: ص 97؛ الحاوى للفتاوى: 150 / 2 ؛ بشارةالإسلام: ص202 جز آخرش؛ منتخب الأثر: ص 319. ××× به درستى كه براى ما اهل بيت پرچمى است، هر كس از آن جلوتر رود، دزديده شود و هر كس از آن تأخير كند، نابود شود و هر كس پيرو او باشد )به مقصد( مى‏ رسد و در پرچم نوشته شده است: »بيعت براى خداست«.«
 2- امام صادق‏عليه السلام فرمود: »إذا هزّ رايته أضآء لها ما بين المشرق والمغرب، ووضع اللَّه يده - أي يد المهديّ - على رؤوس العباد - أى سلّطه عليهم - فلايبقى مؤمن إلّا صار قلبه أشدّ من زبر الحديد، وأعطى قوّة أربعين رجلاً؛×××  منتخب الأثر: ص 186؛اعلام الورى: ص 435 ؛ بحارالأنوار: 328 / 52 و 391 ؛ بشارةالإسلام: ص 199 با لفظ ديگر و ص 201؛ الزام النّاصب: ص 139 بعضى از آن‏يوم الخلاص: ص 241. ××× هرگاه پرچم را به اهتزاز در آورد، مابين مشرق و مغرب زمين روشن مى‏شود و خداوند دستان مهدى‏ عليه السلام را به سر بندگان می‏گذارد و او را بر آن‏ها مسلّط می‏نمايد، پس با ايمانى نماند، مگر اين‏كه دل او از پاره‏هاى آهن سخت‏تر می‏شود و نيروى چهل مرد به او عطا شود.«
 3- ابی ‏بصير گويد كه امام صادق‏ عليه السلام فرمود: »هنگامى كه اميرالمؤمنين‏ عليه السلام با اهل بصره به هم رسيدند، آن حضرت پرچم رسول خداصلى الله عليه وآله را برافراشت و )مردم باديدن آن( قدم‏هايشان لرزيد و هنوز شعاع آفتاب زرد نشده بود، گفتند: اى پسر ابوطالب! ايمان آورديم. در اين هنگام بود كه حضرت دستور داد اسيران را نكشند، كار زخمى‏ها را يكسره نكنند و آن را كه از ميدان جنگ فرار كرده ‏اند، دنبال نكنند و هر كس اسلحه به زمين گذاشت، در امان است و هركس دَر خانه‏ اش را ببندد، در امان است.
 چون روز صفين فرا رسيد، از حضرت خواستند كه دوباره آن پرچم را بگشايد، حضرت نپذيرفت. حسن و حسين‏ عليهما السلام و عمّاررضى الله عنه را واسطه قرار دادند، اميرالمؤمنين‏ عليه السلام به حسن‏ عليه السلام فرمود: فرزندم براى مردم مدّتى معين شده است، كه به آن خواهند رسيد و اين پرچم پرچمى است كه بعد از من كسى آن را جز امام قائم‏ عليه السلام نخواهد گشود.××× عن أبى بصير قال: قال أبو عبد اللَّه‏ عليه السلام: لما التقى أميرالمؤمنين‏ عليه السلام وأهل البصرة نشر الراية راية رسول اللَّه صلى اللَّه عليه وآله فتزلزلت أقدامهم فما اصفرت الشمس حتى قالوا: أمتّنا)آمنّا( يا ابن أبى طالب فعند ذلك قال : لا تقتلوا الاسراء ، ولا تجهزوا على جريح ، ولا تتبعوا موليّا ، ومن ألقى سلاحه فهو آمن ومن أغلق بابه فهو آمن. ولما كان يوم صفين ، سألوه نشر الراية فأبى عليهم فتحملوا عليه بالحسن والحسين وعمار بن ياسر فقال للحسن : يا بنى إن للقوم مدة يبلغونها وإن هذه راية لا ينشرها بعدى إلا القائم صلوات اللَّه عليه -. غيبت نعمانى: ص 165 ؛ بحارالأنوار:367 / 52 ب 27 ح 151. ×××
 4- ابوحمزه ثمالى گويد كه امام باقرعليه السلام به من فرمود: اى ثابت! گويى »قائم‏ عليه السلام« اهل بيتم كه به طرف نجف )شما( روى آورده و با دست به سمت كوفه اشاره فرمود همين كه روى به نجف )شما( كند، پرچم رسول خداصلى الله عليه وآله را مى‏ گشايد و چون آن را باز كرد، فرشتگان بدر به او فرود آيند.
 عرض كردم: پرچم رسول خداصلى الله عليه وآله چيست؟!
 فرمود: عمودش از عمودهاى عرش خدا و از رحمت او و بقيه‏ اش از نصرت خداست، آن پرچم به چيزى فرود نمى‏ آيد، مگر اين كه خداوند آن را هلاك كند.
 عرض كردم: پس آن پرچم در نزد شما پنهان است تا آن كه »قائم‏ عليه السلام« قيام كند يا آن كه در آن زمان براى او مى‏ آورند؟
 فرمود: نه، بلكه برايش مى‏ آورند.
 عرض كردم: چه كسى براى او مى‏ آورد؟
 فرمود: جبرئيل.××× (1) ابن تغلب، عن الثمالى قال: قال أبو جعفرعليه السلام: ]كأنى[أنظر إلى القائم قد ظهر على نجف الكوفة ، فإذا ظهر على النجف نشر راية رسول اللَّه‏ صلى الله عليه وآله ، عمودها من عمد عرش اللَّه تبارك وتعالى ، و سائرها من نصراللَّه جل جلاله ، لا يهوى بها إلى أحد إلا أهلكه اللَّه عزوجل قال: قلت: تكون معه أو يؤتى بها؟ قال: بل يؤتى بها يأتيه بها جبرئيل.
 غيبت نعمانى: ص 166 ؛ بحارالأنوار: 362 / 52 ب 27 ح 130 و ص 328 ح 41 مختصراً از كمال الدّين و ص 330 ح 48 مفصّلاً از كامل الزّيارة. نفى حضرت، شايد از آن جهت است كه تقيه مى‏كرد چون اگر به گوش حكّام جور مى‏رسيد به زور مطالبه مى‏كردند و شايد هم تأويلى در پرچم باشد. ×××
 5 - ابوبصير گويد كه امام صادق‏ عليه السلام فرمود: سپس پرچم را به اهتزاز در آورد و با پرچم حركت كند، كسى در خاور و باختر نماند، مگر اين كه پرچم را لعنت كند و آن پرچم رسول خداست‏ صلى الله عليه وآله كه در جنگ بدر، جبرئيل آن را فرود آورد. سپس فرمود: اى ابا محمد! به خدا قسم، آن پرچم از پنبه است و نه از كتان و ابريشم و نه از حرير! عرض كردم: پس از چيست؟!
 فرمود: ورق بهشتى است كه رسول خداصلى الله عليه وآله روز بدر آن را گشود و سپس آن را پيچيد و به على‏ عليه السلام داد و همواره نزد على‏ عليه السلام بود تا آن كه روز بصره بر افراشت و خداوند فتح را نصيب او كرد و آن را در هم پيچيد، )و ديگر گشوده نشد( اكنون اين جا نزد ما است، هيچ كس آن را باز نكرد تا آن كه قائم‏ عليه السلام قيام نمايد و او پرچم را باز كند... .×××  غيبت نعمانى: ص 162باب ما جاء فى راية رسول اللَّه:صلى الله عليه وآله. ×××
 6- ابان بن تغلب گويد: شنيدم امام صادق‏ عليه السلام فرمود: سپس اسبى سياه و سفيد كه در ميان دو چشمش سفيدى روشنى است، سوار مى‏شود و پرچم رسول خداصلى الله عليه وآله را به همراه دارد.
 عرض كردم: پرچم هم اكنون پنهان است يا آن كه پرچم را برايش مى‏ آورند؟
 فرمود:بلكه جبرئيل آن پرچم رامى آورد و عمودش از عمودهاى عرش خدا است و بقيه‏ اش از نصرت خدا و... .××× (1) همان مدرك: ص 163 باب ما جاء فى راية رسول اللَّه‏ صلى الله عليه وآله. ×××
 7 - ابان بن تغلب گويد كه امام صادق‏ عليه السلام فرمود: پس پرچم پيغمبرصلى الله عليه وآله را باز كند و چون باز كرد مابين مشرق و مغرب از نور آن روشن شود، عمود پرچم از عرش است و پرچم او از نصرت خداست، به هيچ چيز رو نكند، مگر اين كه خداوند او را هلاك كند و چون او را حركت دهد و به اهتزاز درآورد، نماند مؤمنى مگر اين كه دل او چون پاره آهن محكم شود و قوّت چهل مرد به او داده شود و نماند مؤمن مرده‏اى مگر اين كه با شادى و خوشحالى داخل قبر او شود، علتش اين است كه مؤمنين در قبرهاى خود به زيارت يكديگر مى‏روند و يكديگر را به قيام قائم‏ عليه السلام بشارت مى‏ دهند و چون پرچم را باز كند، ملائكه براى نصرت او فرود مى‏ آيند.×××  معجم احاديث الامام المهدى‏ عليه السلام: 16 / 4 ح 1906 ، غيبت نعمانى: ص 210 ، بحار الأنوار ج 328 / 52 ب 27 ح 48 از كامل الزّيارة. ×××
 8 - ابان بن تغلب گويد كه امام صادق‏عليه السلام فرمود: و پرچم رسول خداصلى الله عليه وآله را مى‏ گشايد كه عمودش از عمودهاى عرش خدا و بقيه‏ اش نصرت خداست و با آن برچيزى سرازير نگردد، مگر آن كه آن را هلاك گرداند.
 عرض كردم: آيا آن پرچم الان پنهان شده است يا برايش مى‏ آورند؟
 فرمود: بلكه جبرئيل آن پرچم را مى‏ آورد... .×××  غيبت نعمانى: ص 164باب ما جاء فى راية رسول اللَّه: صلى الله عليه وآله. ×××
 9- ابان بن تغلب گفت: امام صادق‏ عليه السلام در روايتى طولانى فرمود: سپس رسول خداصلى الله عليه وآله رو به جعفر بن ابى‏ طالب كرد و فرمود: اى جعفر، مژده‏ات ندهم؟!
 عرض كرد: چرا اى رسول خدا!
 فرمود: اندكى قبل جبرئيل نزد من بود و مرا خبر داد آن كسى كه آن »پرچم« را به قائم مى‏ سپارد، از نسل تو است... .×××  همان مدرك: ص 289 باب 14 ح 1. ××× )در فصل خروج مردى از اولاد جعفر گذشت(.
 9- منصور بن حازم گويد كه امام صادق‏ عليه السلام فرمود: چون پرچم حق برافراشته شود و اهل خاور و باختر، آن را لعنت فرستند.
 عرض كردم: از چه رو چنين خواهد شد؟!
 فرمود: از آن چه از بنی هاشم مى‏بينند.×××  همان مدرك: باب 17 ص 350. احتمالاً اين دلگيرى شديد ملّت از بنى هاشم يا در اثر خروج پى در پى سادات و گرفتارى‏ هاى ناگوار پيامد جنگ‏ها و يا پس از تجديد سلطنت عباسيان از آن‏ها خواهند ديد، مى‏ باشد. ××× )دو روايت فوق در فصل - لعنت شرقيان و غربيان - گذشت(.
 10- امام صادق‏ عليه السلام فرمود: و چون پرچم را باز كند، ملائكه براى نصرت او فرود آيند.×××  معجم احاديث الامام المهدى‏ عليه السلام: 16 / 4 ح 1906 ، غيبت نعمانى: ص 210 ، بحار الانوار ج 328 / 52 ب 27 ح 48. ×××
 مطالب مربوط به اين فصل در فصول ورود به كوفه و نجف و ملاقات با سيّد حسنى گذشت.
رنگ و جنس پرچم
 
 1- اميرالمؤمنين‏ عليه السلام فرمود: »رايته مرط مخملة سوداء، مربعة فيها جمم، لم تُنشر منذ تُوفي رسول اللَّه، ولاتنشر حتّى يخرج المهديّ، يمدّه اللَّه بثلاثة آلاف من الملائكة يضربون وجوه أعدائه وأدبارهم؛××× (4) الحاوى للفتاوى: 174 / 2 ؛ عيون أخبار الرّضاء: 233 / 1 ؛ الزام النّاصب: ص 259 از البيان ؛ الملاحم و الفتن: ص 58-59؛ يوم الخلاص: ص 241. ××× پرچم او از مخمل ندوخته سياه، چهار گوشى است كه در آن گشادگى هست، از روزى كه رسول خداصلى الله عليه وآله وفات كرده، گشوده نشده است و باز نمى‏شود تا مهدى‏عليه السلام خروج نمايد، خداوند او را با سه هزار فرشته مدد می‏كند كه به صورت دشمنانش میكوبند و آن‏ها را نابود سازند.«
 2- اميرالمؤمنين‏ عليه السلام فرمود: »ينشر راية رسول اللَّه السودآء؛×××  غيبت نعمانى: ص 165 از امام صادق‏ عليه السلام؛ بشارةالإسلام: ص 199 ؛ بحارالأنوار: 391 / 52 ؛ ال 139 نصف اوا و ص189. ××× پرچم سياه رنگ رسول خداصلى الله عليه وآله را مى‏ گشايد.«
 3- امام صادق‏ عليه السلام فرمود: »وهي راية رسول اللَّه‏ صلى الله عليه وآله نزل بها جبرئيل يوم بدر سير به، ثم قال: يا أبامحمد! ما هي واللَّه من قطن ولا كتان ولا قز ولا حرير، فقلت: من أيّ شي‏ء هي؟ قال: من ورق الجنة؛×××  همان مدرك: ص 155؛ بحارالأنوار: 361 / 52 ب 27 ح 129 از غيبت نعمانى. ××× و آن پرچم رسول خداصلى الله عليه وآله است كه در روز »بدر« جبرئيل با آن فرود آمد و با آن سير نمود سپس فرمود: اى ابا محمد )يعنى ابى‏ بصير( به خدا قسم! آن پرچم نه از پنبه وكتان است ونه قزّ و حرير.
 گفتم: از چيست؟ فرمود: از برگ بهشتى است... .«
  آرم پرچم
  حضرت قائم‏ عليه السلام را به جز اين رايت، رايت‏هاى زرد وسفيد ديگرى نيز دارد.
 1- در روايتى‏ از صدوق‏قدس سره آمده است، در پرچم مهدى نوشته شده است: »البيعة للَّه.« ××× (3) معجم احاديث الامام المهدى‏ عليه السلام: 221 / 1 ح 134؛ منتخب الاثر ص 393 ف 2 ب 49 ح 1. ×××
 2- در روايتى ديگر »الرفعة للَّه« و يا »- الرفعة للَّه عزّوجلّ -« آمده است.
 3- در )اثبات الهداة( از فضل بن شاذان آمده است كه دررايت مهدى‏ عليه السلام نوشته شده است: »اسمعوا واطيعوا.« ×××  معجم احاديث الامام المهدى‏ عليه السلام: 223 / 1 ح 135 ، اثبات الهداة: 582 / 3 ب 37 ف 59 ح 769 ، منتخب الاثر: ص 393 ف 2 ب 49 ح 3 ، بحار الانوار ج 305 / 52 ب 26 ح 77 ، م م 357. ×××
 4- نوف بكالى گويد: بر پرچم »مهدى‏ عليه السلام« نوشته شده است »البيعة للَّه«؛ بيعت از آن خداوند است.××× (1) الملاحم ابن طاوس: ص 68: عقدالدرر: ص 216 ؛ تاريخ زندگانى حضرت مهدى عليه السلام ص 183. ×××
 
 پرچم او برگشت ندارد
 
 »أما إنّه لايردّ له راية؛×××  غيبت نعمانى: ص 176 ؛ بحارالأنوار:294 / 52 ب 26 ح 42. ××× هيچ رايتى از رايت‏هاى او برنمى‏ گردد )و تا فتح تمامى كره زمين پيش مى‏ رود(.«
 استفاده و انتقال از کتاب  ( سیمای جهان در عصر امام زمان (عج) از تألیفات محمد امینی گلستانی .